Tuesday, October 19, 2010

Mampukah kita mengawal anak-anak kita?

Membaca liputan yang dipaparkan di dalam Metro Ahad lepas (17 Oktpber 2010) membuat hati rasa cemas, gusar, bimbang dan resah tak terkata.

Ayat-ayat yang berbunyi ‘remaja licik lindungi kegiatan’, ‘kerana nafsu dan wang tunai, akhirnya saya merelakan diri dinodai. Saya aktif melakukan kegiatan ini mekipun masih belajar’ menggambarkan betapa hancurnya nilai akhlak di kalangan remaja, anak-anak kita, pewaris masa depan umat dan negara.

Akhbar itu melaporkan pengakuan seorang remaja yang diberi nama Syafika, “Sejak berjinak-jinak dengan kegiatan berkenaan, saya mula berasa kemewahan. Dengan merahsiakan segala kegiatan ini daripada pengetahuan keluarga, saya semakin aktif melayan lelaki yang dahagakan seks menerusi laman social. Kini, saya mengenakan bayaran RM80 kepada sesiapa yang menghubungi saya di laman social terbabit. Setidak-tidaknya, saya dapat mengumpul wang tambahan sebanyak RM500 sebulan”.

Menurut Syafika, setakat ini aktiviti nakalnya masih belum diketahui ibu bapanya kerana dia bijak menyembunyikan kegiatan berkenaan.

Terduduk saya membaca pengakuan itu. Siapakah Syafika itu? Anak kita? Jiran kita? Saudara kita? Ya, dia adalah anggota masyarakat kita yang mungkin satu hari nanti akan menjadi guru kepada anak-anak kita atau menantu kita?

Dan siapakah pula lelaki yang dahagakan seks yang menjadi pelanggan kepadanya? Pastinya dia adalah seorang ayah atau suami atau anak lelaki kepada salah seorang daripada ahli masyarakat kita!

Lantas, di mana lagi kesucian? Di mana lagi kejujuran? Di mana amanah kalau anak-anak gadis begitu ‘bijak’ menipu ibu bapa. Ayah, suami, anak lelaki apatah lagi? Anak gadis menipu ibu bapa di dalam rumah sebagaimana dinyatakan oleh Syafika bahawa dia online di rumah saja kerana ibu dan ayahnya tidak menghalangnya menggunakan internet lebih-lebih lagi atas alasan menyiapkan tugasan university! Ayah, suami, anak lelaki di luar rumah itu, apakah tidak mungkin mereka menipu anak-anak, menipu isteri dan menipu ibu bapa?

Belum terpanggil lagikah pihak berwajib dalam Negara kita untuk melihat dan menangani isu ini dengan bersungguh-sungguh? Sampai bila gejala mungkar ini hendak dibiarkan?

Silalah baca sambungan artikel ini di: http://www.malaysiaharmoni.com/

2 comments:

ngasobahseliman said...

Salam Ustazah. Tak tahu nak kata, cuma saya simpulkan seperti kata pepatah Cina: "IKAN BUSUK DARI KEPALA". Yang terjadi adalah "symptom" kepada satu fenomena dalam negara kita yang lebih besar. Keburukan turun dari atas. Tidak ada keburukan yang naik ke atas.

Maznah Daud said...

Salam kak, terima kasih atas pandangan, lama tak jumpa rindu dan sayang pada pada Sobah