Wednesday, August 17, 2016

Jauhi Prasangka

Sabah lawyer gets judgment against Hadi

Demikian tajuk berita yang saya temui di http://www.dailyexpress.com.my/news.cfm?NewsID=112056

Pengajaran yang saya dapat daripada berita itu, sekiranya ia benar adalah:

Pertama – apa yang diputuskan oleh mahkamah di dunia bukanlah sesuatu yang mutlak benar. Nabi s.a.w. sendiri pernah bersabda maksudnya: “Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia. Dan sesungguhnya kamu  bertelagah di hadapanku. Maka boleh jadi sebahagian kamu lebih petah berhujjah berbanding yang lain, lalu aku membuat keputusan berpihak kepadanya berdasarkan apa yang aku dengar daripadanya. Maka sesiapa yang aku putuskan sesuatu untuknya, sedang hakikatnya hak itu milik saudanya, janganlah dia mengambil sesuatupun daripada hak saudaranya itu. Sesungguhnya mengambil apa yang aku putuskan itu seperti mengambil seketul api neraka.” Riwayat Malik daripada Hisyam bin Urwah.

Kedua – kalaulah betul TGHH bersalah, maka ia sesuatu yang normal. Manusia, walau setinggi mana kedudukan, sehebat mana kepandaian tidak maksum kecuali para nabi dan rasul ‘alaihimussolatu wassalam. Kemuliaan seseorang insan itu bukan kerana dia tidak pernah buat salah, tetapi kemuliaannya ialah dia mengetahui ada Tuhan yang Maha Pengampun, lalu segera bertaubat dan memohon ampun apabila melakukan kesalahan dan kesilapan. Di dalam surah Aali ‘Imran ayat 135, Allah Ta’ala menyebut antara ciri orang yang bertaqwa adalah: “Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).”

Buat silap tidak menjejaskan kewibaan dan ketokohan TGHH. Allah Ta’ala sendiri tidak menafikan ketaqwaan seseorang yang disebut “melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri” dalam ayat di atas.


No comments: