Tuesday, August 09, 2016

USAH JEMU MENJADI MURABBI…!!!

Jadi murabbi?

Ramai yang rasa dirinya tak layak, tak mampu, tak larat dan macam-macam tak lagi. Namun, adakah kita mempunyai pilihan untuk tidak jadi murabbi?
Suka atau tidak suka, tarbiah adalah satu proses yang mesti dilalui oleh kita sebagai manusia. Kejayaan kita adalah bergantung kepada proses tarbiah yang kita lalui kerana kita dilahirkan dengan fitrah, dibekalkan dengan akal dan nafsu, ditanamkan dua kecenderungan sama ada ke arah fujur atau taqwa. Hanya dengan tazkiah dan tarbiah kita dapat mencapai kemenangan (aflaha). Tanpa tazkiah dan tarbiah kita pasti akan kecundang (khaba).
Dengan tarbiah kita terbimbing ke arah taqwa yang membawa kepada falah (kemenangan).
Tanpa tarbiah kita akan terjerumus ke lembah fujur yang membawa kepada khaibah (kerugian) (Rujuk surah asy-Syams: 7-10)
Mungkin ada yang menyoal, ini berkaitan dengan tarbiah diri sendiri atau tarbiah dzatiah. Apa kaitannya dengan menjadi murabbi, iaitu mentarbiah orang lain? Allah!!! Bayangkanlah kalau sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. berfikiran sebegini, iaitu setelah mereka ditarbiah oleh Rasulullah s.a.w. maka mereka tidak lagi berfikir untuk mentarbiah generasi seterusnya. Dapatkah kita menikmati keindahan dan kerahmatan Islam hingga ke hari ini? Berapa tahun saja usia Nabi s.a.w. dan berapa ramaikah insan-insan bertuah yang sempat menerima tarbiah baginda secara direct?
Andainya sahabat r.a. tidak meneruskan dakwah dan tarbiah Rasulullah s.a.w., alangkah malangnya nasib kita, bukan? Maka, fikirkanlah! Jika kita mahu melepaskan tanggungjawab dakwah dan tarbiah ini, atau kita rasa tak mengapa kalau kita tidak melibatkan diri dengan dakwah dan tarbiah ini. Fikirkanlah, siapakah yang akan mewariskan agama suci yang penuh rahmah ini kepada anak cucu kita? Sanggupkah kita melahirkan mereka kemudian membiarkan mereka terpinga-pinga dan teraba-raba dalam kegelapan yang menyesatkan?
Maka, jadilah murabbi…!
Alhamdulillah, dengan izin Allah saya masih belum jemu atau bosan bergelumang di medan ini. Saya insafi masih banyak kelemahan dan kekurangan yang perlu saya perbaiki. Kadang-kadang Allah perlihatkan secebis sinar bahagia dapat menuai hasil daripada benih yang kita tanam sekian lama. Dan ia cukup untuk menjadi penawar dan penguat semangat agar terus tsabat.
Baru-baru ini di dalam satu program anjuran IKRAM saya bertemu dengan seorang ukhti yang tinggal di kawasan yang agak jauh dari Shah Alam. Lantaran itu kami jarang bertemu. Dia seorang yang aktif dan memikul beberapa tanggungjawab yang penting di kawasannya. Di waktu rehat kami berbual-bual santai tentang aktiviti masing-masing. Tiba-tiba dia membuka cerita, “sebenarnya ana ni cucu usrah kaknah, tau! Orang yang mula-mula tajmik ana dulu anak usrah kak nah”
“Oh, ye? Siapa?” Saya cuba mengingati wajah-wajah yang pernah saya bawa di awal pembabitan di dalam kancah ini.
“Fulanah binti Fulan”. Saya sedikit terkejut tetapi tidak menzahirkan rasa terkejut itu. Saya kenal nama yang disebutnya itu. Seingat saya dia tidak pernahpun ‘berusrah’ dengan saya. Ketika saya mula bertapak di Shah Alam, nama yang disebut itu telah berpindah ke negeri lain. Tetapi dia berkawan rapat dengan ahli usrah yang saya bawa dan adalah sekali dua dia menziarahi saya bersama kawan rapatnya. Itulah berkatnya, kesan ilmu yang baik. Walaupun dia tidak memetik  secara langsung daripada  kita, tempiasnya Allah tetap sampaikan juga kepada kita.

Alangkah beruntungnya jadi murabbi. Justeru, janganlah jemu. Janganlah mengelak. Janganlah  berhenti.

No comments: