IKHLAS adalah syarat amalan kita diterima di sisi
Allah.
Tanpa IKHLAS, amalan yang tinggi menjulang atau yang
banyak berlambak-lambak tidak ada nilai walau sebesar zarah. Ia laksana
fatamorgana yang menggamit insan yang kehausan di padang pasir.
Banyak nas-nas, sama ada ayat al-Quran atau
hadis-hadis Nabi s.a.w. yang berkaitan dengan perintah serta kepentingan
IKHLAS.
"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan
supaya menyembah Allah dengan mengIKHLASkan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh
di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat dan yang
demikian itulah agama yang benar.” (Al-Bayyinah:5)
“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada tubuh badan
kamu, tidak juga kepada rupa paras kamu, tetapi Dia memandang kepada hati kamu
dan amalan kamu.” Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.
Apakah makna IKHLAS? Bagaimana hendak menilai amalan
kita sama ada IKHLAS atau tidak?
Mari kita tadabbur ayat berikut:
“Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu,
kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu
daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas
makanan dengan darah; susu yang bersih, yang mudah diminum, lagi sedap rasanya
bagi orang-orang yang meminumnya.” (An-Nahl:66)
“susu yang bersih” atau dalam bahasa al-Quran “labanan
kholison”. Itulah makna IKHLAS. Susu yang keluar daripada perut haiwan yang di
dalamnya mengandungi “hampas makanan (kita sebut tahi) dan darah”. Allah
keluarkan susu kepada kita putih bersih tidak bercampur walau setitik atau
lebih kecil daripada setitik dengan hampas makanan atau darah. Bayangkan kalau
susu itu bercampur dengan darah, apa lagi dengan hampas makanan yang busuk itu
walaupun setengah titik, sanggupkah kita meminumnya? Pastilah jawapannya TIDAK!
Demikianlah IKHLAS yang Allah tuntut daripada kita.
Bersihkan niat semata-mata keranaNya. Sebagaimana DIA bersihkan susu untuk
diberikan kepada kita menikmatinya dengan sedap, lazat, penuh khasiat. DIA
berikan kepada kita yang bersih, patutkah kita persembahkan kepadaNya amalan
yang bercampur aduk dengan pelbagai sampah sarap seperti ria’, mengharap
pujian, sanjungan, penghargaan, dan keuntungan di dunia?
Kalau kita tidak sanggup minum susu yang bercampur
dengan tahi dan darah, adakah Allah lebih hina daripada kita (wal’iyadzu
billah) mahu menerima amalan yang tidak IKHLAS, yang bercampur dengan
benda-benda asing yang lain?
Di dalam sepotong hadis qudsi, Allah Ta’ala berfirman
maksudnya: “Aku paling kaya daripada sekutu-sekutu (paling kaya bermaksud tidak
berhajat). Sesiapa yang beramal dengan satu amalan, dia bahagikan amalannya itu
untukKu dan untuk yang lain daripadaKu, aku tinggalkan amalannya itu untuknya
dan untuk sekutunya itu.” Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.
No comments:
Post a Comment