Beberapa hari lalu ada kuliah hadis di sebuah surau. Baca kitab
Riadhus-Solihin bab Amar Ma’ruf dan Nahi Munkar.
Hadis yang ke 5 daripada bab tersebut, daripada Ummul Mu’minin
Ummu Salamah Hind binti Abi Umayyah Huzaifah r.’anha daripada Nabi s.a.w.
Baginda bersabda (maksudnya): “Sesungguhnya akan terlantik sebagai pemerintah
ke atas kamu nanti ketua-ketua, lalu mereka berbuat yang makruf juga yang
mungkar. Sesiapa yang membenci maka bersihlah
dia. Sesiapa yang ingkar, maka selamatlah dia. Tetapi orang yang redha dan
mengikut. Sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, adakah kami harus memerangi mereka?”
Baginda menjawab: “Tidak selagi mana mereka mendirikan solat dalam kalangan
kamu.” Riwayat Muslim.
Huraian:
1.
“Sesiapa yang membenci”
bermaksud membenci kemungkarannya di dalam hati kerana tidak mampu mengubah
dengan tangan atau lisan. “Maka bersihlah dia” iaitu bersih daripada dosa
kerana dia telah mengingkari dengan hati yang diwajibkan ke atasnya.
2.
“Sesiapa yang ingkar”,
iaitu ingkar dengan tangan atau lisan, “selamatlah dia” bermaksud selamat daripada
siksa dan terpalit dengan kemungkaran yang dilakukan oleh ketuanya.
3.
“Tetapi orang yang redha
dan mengikut” bermaksud redha dan mengikut kemungkaran ketuanya, tidak bersih
dan tidak selamat. Sebaliknya dia juga terpalit dengan kemungkaran serta
maksiat yang dilakukan oleh ketuanya.
4.
Sahabat bertanya sama ada
pemimpin yang melakukan kemungkaran itu boleh diperangi atau tidak? Baginda s.a.w.
menjawab, tidak selagi mereka mendirikan solat. Di sini timbul persoalan,
apakah maksud tidak boleh diperangi itu? Adakah undi tidak percaya itu bermaksud
memerangi pemerintah, justeru ia tidak boleh dilakukan? Negara kita sekarang mengamalkan
sistem demokrasi berparleman. Undi tidak percaya adalah dibenarkan dalam sistem
demokrasi. Pada pendapat saya, ia satu cara untuk menegur dan mencegah
kemungkaran pihak berkuasa. Ia sama sekali tidak sama dengan memerangi. Ahli
dewan mempunyai kuasa untuk menegur atau mencegah dengan undi tidak percaya. Rakyat
biasa mempunyai kuasa untuk mencegah dengan cara tidak mengundi mereka di waktu
pilihanraya. Kalau masih memberi undi atau berdiam diri atau berkecuali
daripada undi tidak percaya padahal pemerintah telah nyata kemungkarannya,
dibimbangi termasuk dalam golongan yang Nabi s.a.w. sebut: “Tetapi orang yang
redha dan mengikut”. Maka mereka tidak bersih dari dosa dan tidak selamat dari
siksa.
5.
Pengajaran yang penting
daripada hadis ialah rakyat mesti berilmu. Mesti tahu apa yang makruf apa yang
mungkar. Tahu mana yang betul mana yang salah. Tahu apa yang pemimpin wajib
buat dan apa yang pemimpin tak boleh buat. Dan tahu juga apa hak dan tanggungjawab
mereka terhadap pemimpin. Jika tidak, mereka tidak akan dapat memainkan peranan
amar ma’ruf dan nahi mungkar dengan berkesan. Maka berterusanlah pemimpin buat
apa yang mereka suka dan rakyat tidak berkata apa-apa kerana kejahilan sendiri.
Allahu A’lam.
No comments:
Post a Comment