Thursday, August 30, 2018

SELAMAT HARI MERDEKA – MERAIKAN KEBEBASAN


Allah S.W.T. berfirman maksudnya:

“Dan katakanlah (wahai Muhammad): "Kebenaran itu ialah yang datang dari Tuhan kamu, MAKA SESIAPA YANG MAHU BERIMAN, HENDAKLAH IA BERIMAN; DAN SESIAPA YANG MAHU KUFUR INGKAR, BIARLAH DIA MENGINGKARINYA". Kerana Kami telah menyediakan bagi orang-orang yang berlaku zalim itu api neraka, yang meliputi mereka laksana khemah; dan jika mereka meminta pertolongan kerana dahaga, mereka diberi pertolongan dengan air yang seperti tembaga cair yang membakar muka; amatlah buruknya minuman itu, dan amatlah buruknya neraka sebagai tempat bersenang-senang.”

Ayat di atas menerangkan erti kebebasan serta prinsip-prinsip asasnya:

1.      Kebebasan bererti semua orang berpeluang untuk mendengar tentang kebenaran dengan sejelas-jelasnya tanpa penyelewengan, pembohongan dan pemutaran fakta atau dengan kata lain, putar belit fakta.
2.      Untuk itu pendakwah mesti menyampaikan dan diberi jaminan untuk menyampaikan tanpa halangan dan sekatan.
3.      Setiap orang bebas untuk membuat pilihan selepas penjelasan disampaikan dengan benar, tepat dan amanah. Dan setiap orang bertanggungjawab di atas apa jua pilihan yang telah dibuat.
4.      Pilihan yang dibuat hendaklah dihurmati, tidak boleh diejek, dikeji dan dicaci atas pilihan itu.
5.      Kebenaran yang hakiki hanya datang dari Allah. Allah menghendaki sekelian hambaNya menerima kebenaran yang disampaikan dariNya. Namun Dia tidak memaksa. Lantaran itu mereka mesti faham apa yang mereka pilih serta implikasinya.

Marilah kita isi kemerdekaan ini dengan menyampaikan dakwah seluas-luasnya.


FEEL FREE TO DAKWAH!!!

No comments: