Satu daripada amalan yang
digalakkan pada hari jumaat adalah membaca surah alkahfi.
Terlalu banyak pengajaran
yang dapat dikutip jika kita mentadabbur ayat demi ayat.
Semalam saya kongsikan pengajaran
daripada ayat ke 29 berkaitan dengan erti kebebasan.
In syaa Allah hari ini saya
ingin kongsikan pengajaran daripada ayat ke 82.
Allah berfirman maksudnya:
“Adapun tembok itu pula,
adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu; dan di bawahnya ada
"harta terpendam" kepunyaan mereka; dan bapa mereka pula adalah orang
yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat
mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu
(kepada mereka). Dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku
sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang
engkau tidak dapat bersabar mengenainya".
Penjelasan Khidhir kepada Nabi Musa a.s. kenapa beliau
menegakkan tembok yang hendak runtuh (ayat 77). Sebabnya ialah tembok itu dipunyai
oleh dua orang anak yatim di bandar itu; dan di bawahnya ada "harta
terpendam" kepunyaan mereka; dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh.
Saya hanya akan kongsikan ulasan para mufassirun tentang
ungkapan “dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh”.
Dalam hal ini, ar-Razi (wafat 606H) menyebut bahawa kesolehan
ibu bapa menjadi sebab anak-anak mereka dijaga dengan baik dan diberikan
perhatian yang sewajarnya. Beliau juga menaqalkan kata-kata Jaafar bin Muhammad
bahawa hubungan antara dua orang anak yatim yang disebut di dalam ayat itu
dengan bapa mereka yang soleh itu adalah tujuh peringkat, atau disebut
keturunan yang ke tujuh.
Ibn Kathir (wafat 774H) berkata, ungkapan itu menunjukkan
bahawa orang yang soleh dipelihara keturunannya. Keberkatan ibadahnya meliputi
mereka (keturunannya) di dunia dan di akhirat dengan syafaatnya untuk mereka. Di
angkat darjat mereka setinggi-tingginya di syurga agar sejuk mata dan tenang
hatinya. Sa’eid bin Jubair meriwayatkan bahawa Ibn Abbas r.a. berkata, “kedua-dua
anak yatim itu dijaga kerana kesolehan ayah mereka. Tetapi tidak dinyatakan
tentang kesolehan mereka.” Dan telah dinyatakan sebelum ini bahawa maksud ayah
dalam ayat ini adalah ayah yang ke tujuh.
Al-Alusi (wafat 1270H) berkata, pada zahirnya maksud ayah
adalah ayah yang dekat. Ada riwayat menyebut namanya Kasyih dan ibu mereka
bernama Duhna. Ada pendapat mengatakan ayah yang ke 10 dan pendapat lain mengatakan
ayah yang ke tujuh. Beliau menyimpulkan walau apapun, ayat ini menunjukkan
bahawa kesolehan ayah membuatkan anak-anak mereka diberi perhatian dan dijaga dengan
sebaik-baiknya. Ibn Abi Syaibah meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Nabi Isa
a.s. pernah berkata: “Barbahagialah zuriat keturunan orang yang beriman,
kemudian berbahagialah mereka. Betapa sesungguhnya mereka dijaga selepas bapa
mereka.”
Kesimpulannya, sebagai hamba kita wajib berusaha sedaya
mampu untuk memperbaiki diri menjadi hamba yang baik di sisiNya. Apabila kita
menjaga hubungan kita denganNya, maka Dia akan memelihara bukan sahaja diri
kita, malah zuriat keturunan kita.
Perkataan “kanzun” di dalam ayat di atas, menurut satu
pendapat bermaksud harta benda. Ada juga yang berpendapat ia bermaksud ilmu dan
hikmah. Harta adalah keperluan hidup di dunia. Manakala ilmu dan hikmah adalah
keperluan hidup di dunia dan kebahagiaan di akhirat. Kalau kita katakan maksudnya
adalah harta, maka kita yakin apabila Allah memelihara harta untuk kepentingan dunia
zuriat lelaki soleh, pastinya ilmu dan hikmah lebih-lebih lagi dipelihara
kerana ilmu lebih penting daripada harta dan kebahagiaan akhirat lebih utama
daripada kesenangan hidup di dunia.
No comments:
Post a Comment