Monday, January 20, 2020

PERIHAL REZEKI


Sesungguhnya Allah mengatur rezeki kita dari sekecil-sekecil perkara hingga ke sebesar-besarnya. Kisah yang kami alami tiga hari lepas adalah satu daripada contohnya. Kisah yang sangat simple tapi tetap bermakna kerana tidak ada satupun kejadian di dunia ini berlaku dengan sia-sia.

Dalam perjalanan pulang dari KB ke SA, kami singgah di sebuah stesyen petrol yang kecil di hujung pekan Jerteh. Ketika suami sedang mengisi petrol saya masuk ke kedai serbanekanya yang kecil untuk membeli apa-apa makanan yang dapat dikunyah sepanjang perjalanan untuk mengelak dari rasa mengantuk.

Saya ambil sebungkus kacang dan sebungkus buah jeruk. Harga setiap satu RM3.00

Saya bawa kedua-duanya ke meja. Saya hulurkan duit RM6. Tuannya melihat kedua-dua bungkusan itu, kemudian berkata “bungkusan jeruk ni ada bocor sikit. Makcik ambil yang lain, ye!”
Saya berkata, “dah tak ada yang lain. Itu saja yang ada”.
“Tak mengapalah, makcik ambil kacang saja”, saya menambah.
Dia memasukkan kedua-dua bungkusan ke dalam beg plastik dan memulangkan duit RM3 sambil berkata, “jeruk ni saya bagi saja, tak payah bayar”.
Saya ucap terima kasih dan keluar dari kedai untuk meneruskan perjalanan yang masih jauh.

Beberapa minit selepas meninggalkan pekan Jerteh, kami membuka bungkusan jeruk. Alhamdulillah rasanya masih elok dan sedap.

Tak berapa lama selepas itu kami buka pula bungkusan kacang. Allahu Akbar! Kacang sangat keras dan baunya ma syaa Allah, jauh berubah dari yang asal. Langsung tidak boleh dimakan.

Itulah rezeki. Yang dibayar tak boleh dimakan, yang percuma pula boleh dimakan. Rezeki kami pada yang diberi percuma.
Jadi, tolak campur tetap tak rugi, alhamdulillah.

*UMD*
20012020

No comments: