Monday, January 27, 2020

SYURGA BUATMU, IBU


Imam Muslim rahimahullah telah mencatatkan di dalam kitab sahihnya sebuah kisah yang diceritakan oleh Sayyidatuna Aisyah radhiallahu’anha: 
“Aku dikunjungi seorang wanita miskin dengan membawa dua orang anak perempuannya yang masih kecil. Aku memberikannya tiga biji buah kurma. Wanita itu memberikan anak-anaknya satu biji setiap seorang. Dia mengangkat tangannya ke mulut untuk menyuap satu biji yang baki. Sebelum kurma itu sampai ke mulutnya, kedua-dua anaknya meminta kurma itu daripadanya. Lantas dia membelah kurma itu dan memberikannya kepada kedua-dua orang anaknya seorang sebelah.
Aku sangat kagum melihat perbuatannya. Maka aku menceritakan hal itu kepada Rasulullah s.a.w. 
Mendengar ceritaku itu, baginda lantas bersabda: “Sesungguhnya Allah telah mewajibkan syurga baginya dengan perbuatannya itu, atau Allah bebaskannya dari api neraka!”

Subhanallah! Demikian besarnya nilai kasih sayang serta pengorbanan seorang ibu. Apakah ibu hanya berkorban dengan sebiji kurma yang hendak dimakannya demi mengenyangkan anak-anaknya? Pastinya tidak.

Besarnya pengorbanan ibu hanya Allah sahaja yang tahu. Di dalam al-Quran, Allah mengungkapkan pengorbanan seorang ibu dengan: 
ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun;” (Luqman:14) dan firmanNya lagi: 
“ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan.” (Al-Ahqaf:15)

Jadi, kepada ibu-ibu semua, berbahagialah kerana anda terpilih menjadi ibu. Bersyukurlah di atas besarnya ni’mat meraih gelaran sebagai ibu. Hargailah pangkat itu. Sesungguhnya ia adalah laluan mudah untukmu mendapat syurga dengan izinNya.

Apa lagi yang kita dapat pelajari daripada kisah di atas?

Antara lain adalah komunikasi yang telus dan mesra di antara suami dan isteri. 
Isteri suka bercerita, meluahkan rasa hati kepada suami terutama apabila melihat dan mengalami sesuatu yang mencuit hati dan perasaannya. Dan suami pula mendengar dengan penuh perhatian seolah-olah berkongsi rasa dengan isteri kemudian memberikan respon yang terbaik. Tidak mungkin suami dapat memberikan respon yang terbaik jika suami tidak mendengar dengan sepenuh hati apa yang diluahkan oleh isteri.

Seteruskan sifat dermawan dan baik hati Sayyidatuna Aisyah radhiallahu’anha. Beliau tidak lokek dan tidak berkira untuk memberi kepada sesiapa yang memerlukan walaupun apa yang dimilikinya tidak melebihi keperluannya. Lihatlah, beliau hanya memberikan tiga biji buah kurma. Mungkin hanya itu yang ada di rumahnya. Beliau tidak teragak-agak untuk memberi walaupun sedikit. Yang penting beliau tidak menghampakan harapan insan yang lebih memerlukan. Memberi apa yang ada demi mengharap redha Yang Esa.

*UMD*
20012020

No comments: