Thursday, January 23, 2020

SANGGUPKAH KITA MENJADI WAHANA TURUNNYA AZAB YANG MAHA KUASA!!!???


Sahabatku yang dikasihi sekelian,

Marilah sama-sama kita renung maksud firman Allah di bawah ini:

“Katakanlah: "Dia lah yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana), dari sebelah atas kamu, atau dari bawah kaki kamu, atau Ia menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah - berpuak-puak, dan Ia merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan ganas dan kejam sebahagian yang lain". Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya.” (Al-An'aam 6:65) 

Seringkali apabila kita membaca ayat suci al-Quran, terutama ayat-ayat yang berupa ancaman seperti ini kita tidak rasa ayat itu ditujukan kepada kita. Kita rasa ayat itu hanya ditujukan kepada golongan yang ingkar kepada rasul-rasul sebelum kita. Lantas kita biarkan ia berlalu tanpa membekas di hati dan minda.

Mari kita telusuri, kita hayati dan cuba rasai bahawa ia ditujukan kepada kita: "Dia lah yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa atau bala bencana…”

Allah menegaskan bahawa Dia berkuasa. Berkuasa dengan erti kata yang sebenar-benarnya. Tiada sesiapapun yang boleh mengatasi kuasaNya, tiada sesuatupun yang boleh menghalang dan menyekat kuasaNya apabila Dia menghendaki datangnya azab seksa atau bala bencana kepada kita.

Tanda kekuasaanNya, Dia boleh mendatangkan bencana dari semua arah, atas dan bawah dan dalam semua bentuk. Bentuk fizikal yang boleh dilihat dan dirasa seperti penghantaran burung ababil, ribut taufan, hujan batu, gegaran bumi, tsunami, banjir besar, merebaknya wabak yang sukar dikawal dan berbagai-bagai lagi. Atau bentuk yang abstrak seperti kejatuhan nilai matawang, kenaikan harga barang yang melambung-lambung, kejatuhan nilai saham, atau dengan meneguhkan kuasa di tangan pemerintah yang zalim, angkuh tidak amanah dan sebagainya. Semua itu didatangkan untuk memberi kesedaran kepada manusia agar sentiasa berpegang teguh pada prinsip serta nilai yang diajarkan melalui PesuruhNya.

Selain itu, terdapat satu lagi bentuk yang mungkin kebanyakan kita tidak sedar di mana ia berlaku melalui kita. Kita yang menjadi wahananya. Perhatikan ayat ini: “atau Ia menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah - berpuak-puak, dan Ia merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan ganas dan kejam sebahagian yang lain" 

Bukankah ini yang sedang berlaku di dalam masyarakat kita hari ini? Berpecah dan berpuak-puak atas nama agama, mazhab, bangsa, parti politik, negeri, daerah dan sebagainya. Masing-masing mendakwa puak dialah yang paling baik, paling betul, paling kuat dan paling macam-macam lagi. Kalau kita teruskan perbalahan dan perpecahan ini, bererti kita memilih untuk menjadikan diri kita sebagai wahana turunnya bencana ke atas kita, wal’iyadzubillah.

Maka marilah kita hentikan perbalahan, kecam mengecam, mencari kesalahan dan kelemahan pihak yang tidak sehaluan dengan kita. Carilah titik persamaan demi keamanan dan kesejahteraan untuk semua. Allah sendiri mengajar Rasulullah s.a.w. agar mengajak ahli kitab supaya melihat kepada titik persamaan antara mereka sebagaimana firmanNya: “Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu,…” (A-li'Imraan 3:64)
Perbezaan pendapat, kelainan sudut pandang memang tidak dapat dielakkan. Namun pada masa yang sama pasti ada titik persamaan di kalangan kita. Paling tidak, kita sama-sama rakyat satu negara yang cintakan keamanan dan kesejahteraan. Allahu A’lam.


*UMD*
23012020/27051441

No comments: