Thursday, January 30, 2020

DI KALA MALAIKAT KEBINGUNGAN…


Allah SWT berfirman maksud:
“Dan jika kamu menghitung ni’mat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Nahl 16:18

Maha benarlah firman Allah SWT, bahawa kita memang tidak mampu untuk mengetahui, apa lagi menghitung segala ni’mat yang dikurniakanNya kepada kita. Sungguh tidak mampu. Lantaran itu kita sungguh-sungguh tidak mampu untuk menyatakan dan mempersembahkan rasa syukur yang selayaknya dengan segala ni’mat yang kita terima sepanjang hayat kita di dunia ini.
Maka sesuailah pada akhir ayat itu Allah menyebut “sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Kerana Dia Maha Mengetahui bahawa hambaNya tidak akan mampu menunaikan kewajipan bersyukur, lalu Dia ampunkan.
Dia Maha Mengetahui betapa cuai dan betapa sedikitnya hambaNya bersyukur, dengan sifatNya yang Maha Mengasihani, Dia tidak menghentikan atau memutuskan ni’matNya. Sebaliknya ni’matNya terus datang, terus turun mencurah-curah meskipun hambaNya cuai, meskipun hambaNya amat sedikit melaksanakan kewajipan bersyukur.

Dalam pada itu, Dia mengajar pula satu ungkapan kata syukur yang amat besar nilainya di sisiNya. Menurut sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah, apabila seseorang menyebut ungkapan ini, dua malaikat pencatat amalan kebingungan. Mereka tidak dapat menghitung berapakah nilai pahala yang harus mereka tulis sehingga mereka berdua mengadu kepada Allah SWT. Maka Allah perintahkan supaya mereka catatkan apa yang diungkapan oleh hambaNya, kemudian Dia sendiri yang akan menganugerahkan pahalanya apabila hambaNya kembali menemuiNya nanti. 
Inilah dia ungkapan yang sangat hebat itu: 

 يَا رَبِّ لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِي لِجَلالِ وَجْهِكَ وَعَظِيمِ سُلْطَانِكَ

Maksudnya: “Ya Tuhanku, untukMu jualah segala pujian sebagaimana selayaknya dengan kebesaran dan kemuliaanMu serta keagungan kekuasaanMu.” 

*UMD*
30012020/05061441

No comments: