Wednesday, January 01, 2020

SIAPA MUSUH DAKWAH?


Dakwah adalah satu kewajipan yang dituntut ke atas umat Islam sebagaimana yang dinyatakan di dalam ayat yang bermaksud:

“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebaikan, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang buruk dan keji. Dan mereka itulah (yang melakukan dakwah) orang-orang yang berjaya.”

Ayat di atas menjelaskan bahawa tujuan dakwah adalah menyeru dan mengajak kepada kebaikan dan mencegah perbuatan keji dan mungkar. Dan usaha ini bukan sahaja menjadi tanggungjawab individu, malah ia juga turut menjadi tanggungjawab kerajaan. Hal ini dinyatakan di dalam firman Allah yang bermaksud:
“Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.”

Demikianlah, Islam sebagai agama yang diturunkan untuk membawa rahmah kepada alam semesta tidak membiarkan perkara-perkara tidak baik berlaku dan berleluasa di dalam masyarakat kerana ia boleh menjejaskan kesejehteraan dan keharmonian hidup semua pihak. Lantaran itu, Islam menuntut agar umatnya tidak mengabaikan tanggungjawab amar makruf (menyuruh kebaikan) dan nahi mungkar (mencegah kejahatan)
Kini, adakah terdapat kejahatan khususnya di kalangan murid di sekolah-sekolah sehingga mendorong KPM membenarkan YADIM melalui RSY menjalankan aktiviti dakwah di sekolah-sekolah?

Menurut statistic salah laku disiplin pelajar di sekolah pada tahun 2017 adalah seperti berikut:
1.    Ponteng sekolah – 67,053
2.    Kurang sopan – 14,509
3.    Tidak pentingkan masa – 13,415
4.    Kekemasan diri – 10,946
5.    Rokok – 8,514
6.    Berunsur jenayah – 6,917
7.    Kenakalan – 5,825
8.    Buli – 2,795
9.    Berunsur kelucahan – 2,266
10.  Laku musnah – 1,868


Adakah angka-angka yang tertera di dalam statistic di atas menggembirakan kita atau sebaliknya? Kalau ia tidak menggembirakan kita, maka tak dapat tidak usaha dakwah perlu dipergiatkan.

Mereka yang menentang atau cuba menghalang dakwah sama ada dari kalangan muslim atau non muslim mungkin kerana satu daripada dua sebab:

Pertama, tidak faham atau salah faham tentang maksud dan tujuan dakwah. Mungkin pada fahaman mereka dakwah adalah semata-mata usaha mengislamkan mereka yang belum Islam. Lantaran itu mereka sangat takut bila dengar perkataan dakwah. Ini menepati pepatah Arab: “seseorang itu musuh kepada apa yang dia tidak tahu”.

Kedua, (diharap tidak ada mereka yang termasuk di dalam kategori ini) mereka yang suka anak-anak kita terlibat di dalam gejala social yang semakin parah. Mereka tidak bimbang akan masa depan negara dan nasib generasi akan datang. Mereka tidak berfikir dan tidak mengambil berat untuk mendidik dan membentuk generasi pelapis yang akan menjadi pemimpin hari esok, yang mampu memacu umat dan negara ke arah kemajuan dan kesejahteraan kepada dunia dan seluruh penghuninya.   


Justeru, semua pihak yang cintakan kebaikan dan bencikan kemungkaran mesti bekerjasama, bahu membahu melaksanakan misi dakwah dengan cara yang hikmah dan mau’idzah hasanah (nasihat yang baik) agar gagasan rahmatan lil’alamin dapat dicapai dan dinikmati bersama.

No comments: