Thursday, December 03, 2020

Di Hujung Perjalanan

 

Semakin hari semakin jauh aku berjalan

Meninggalkan jejak bak bayang-bayang

Jejak-jejak yang semakin terpadam

Tanpa meninggalkan bekas 

Di atas dada bumi, atau

Di dalam lubuk hati

 

Aku terus berjalan dan berjalan 

Memandang ke hadapan

Mengejar cahaya yang tampak berbalam-balam

Berbekalkan cinta dan harapan

Pada lambaian kasih dan sayang

Pada janji yang dititipkan

Pada keampunan yang amat didambakan

 

Perjalananku semakin menghampiri

Destinasi yang telah dimeterai

Kakiku kian lemah untuk melangkah

Tanganku kian longlai untuk menggapai

Padahal... 

Kantung amalku masih kosong

Tabung pahalaku banyak yang lompong

 

Badanku menggigil

Hatiku bergetar

Air mataku berjurai-jurai

Bukan kerana sedih meninggalkan dunia

Yang memang bukan milikku

Atau sahabat dan saudara  

Yang memang tidak memerlukan aku

Kerana aku hanyalah sebutir melukut

Keberadaanku tidak dirasai

Ketiadaanku tiada siapa yang rugi

 

Aku menangisi masa yang telah luput

Jalan panjang yang telah berlalu

Tiada lagi kesempatan untuk berpatah

Menambah bekalan yang amat-amat kurang

Namun perjalanan pasti diteruskan

Walau hanya berbekal penyesalan...

 

 

*UMD*

03122020

17041442

No comments: