Tuesday, September 15, 2009

Kelebihan Ikhlas

Allah s.w.t. berfirman maksudnya:
• “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.” (Al-Kahf:110)
• “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar. (Al-Bayyinah:5)
• “Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya. (2) Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik)…” (Az-Zumar:2-3)

Al-Ghazali menceritakan sebuah kisah yang menggambarkan kelebihan ikhlas, lebih-lebih lagi ketika berdoa. Seorang lelaki suka berlagak sebagai wanita. Dia memakai pakaian wanita dan bercampur gaul dengan mereka. Suatu hari dia menghadiri majlis keramaian yang khusus untuk kaum wanita. Tiba-tiba berlaku kecurian, seorang peserta kehilangan barang kemas yang dibuat daripada mutiara yang berharga. Pihak penganjur memerintahkan agar semua pintu dikunci dan setiap peserta diperiksa seorang demi seorang. Lelaki ini begitu cemas, takut rahsianya terbongkar. Bertambah cemas lagi apabila semua peserta telah diperiksa kecuali dia dan seorang peserta yang duduk di sebelahnya. Lalu dia berdoa dengan ikhlas: ”Ya Allah, sekiranya aku selamat daripada keaipan ini aku tidak akan menyamar lagi selama-lama!”. Maka dengan izinNya mutiara yang hilang itu ditemui pada badan wanita di sebelahnya itu dan pencarianpun berakhir.

No comments: