Wednesday, September 23, 2009

RAYA KITA MEMANG BERBEZA



Setiap umat, setiap bangsa ada perayaan, ada hari raya yang disambut dengan penuh kemeriahan.
Kebiasaannya hari raya disambut oleh sesuatu kaum atau bangsa bersempena dengan sesuatu peristiwa tertentu yang dianggap penting bagi mereka seperti kelahiran seseorang pemimpin, kemenangan melawan musuh dan lain-lain.
Di dalam sejarah Islam, banyak peristiwa penting yang boleh dijadikan sebab untuk disambut sebagai hari raya seperti hari kelahiran Nabi s.a.w., hari permulaan baginda menerima wahyu, hari baginda berhijrah, kemenangan besar dalam peperangan Badar dan hari pembukaan kota Mekah. Semua itu merupakan peristiwa penting yang menjadi mercu tanda kebangkitan dan keunggulan perjuangan Rasulullah s.a.w. dalam menyebarkan Islam yang suci. Namun tidak pernah baginda menyuruh umatnya merayakan hari-hari tersebut, tidak pernah baginda memerintahkan agar hari-hari tersebut dijadikan sebagai hari raya.
Sesungguhnya hari raya kita disyari’atkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla untuk hamba-hambaNya selepas mereka menunaikan ibadah kepadaNya.
Hari raya fitrah disyari’atkan selepas umat Islam menunaikan ibadah tahunan yang menjadi rukun Islam yang ke empat, iaitu puasa Ramadhan supaya mereka bergembira dengan keampunan yang dianugerahkan kepada mereka kerana berpuasa dan berqiam selama sebulan.
Hari raya adha pula disyari’atkan selepas mereka menunaikan ibadah haji yang diwajibkan ke atas hambaNya yang berkemampuan, ditunaikan sekali seumur hidup dan merupakan rukun Islam ke lima.
Jadi hari raya adalah hari kesyukuran, hari kegembiraan kerana dapat melaksanakan ibadah yang diperintah oleh Tuhan. Ia adalah anugerahNya Yang Maya Penyayang kepada sekelian hambaNya yang beriman. Lantaran itu hari raya mesti dirai, disambut dan dirasai oleh semua hambaNya tak kira miskin atau kaya. Maka yang kaya wajib mengeluarkan zakat fitrah selewat-lewatnya sebelum solat eid pada hari raya fitrah. Pada hari raya adha pula disunatkan qurban dengan menyembelih bintang ternakan.
Hari raya bukan rekaan Nabi s.a.w. dan tidak ada kena mengena dengan sejarah perjuangan serta perjalanan hidup baginda. Ia adalah lambang pengabdian yang tulus ikhlas antara hamba dengan Pencipta. Lantaran itu ia disambut dengan acara-acara berbentuk ibadah seperti takbir, solat, sedekah, ziarah dan sebagainya. Tidak harus sama sekali hari raya dicemari dengan maksiat dan hiburan yang berlebih-lebihan sehingga melanggari batas ajaran Islam.

2 comments:

ngasobahseliman said...

Betul Ustazah, cuma ramai yang masih belum mahu memahami dalam maksud mahu menghayati serupa itu. Semoga allah miningkat dan memelihara iman kita.

Maznah Daud said...

Aamin. Terima kasih atas respon dan pandangan yang diberi.