Saturday, September 19, 2015

JOM TADABBUR 14 – SERUAN HAJI


“Dan serukanlah (wahai Ibrahim) umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.” (Al-Hajj:27)

Setelah Nabi Ibrahim a.s. selesai membina Kaabah bersama puteranya, Nabi Ismail a.s. Allah perintahkan baginda agar menyeru umat manusia datang mengunjungi rumah tersebut.

Ibn Kathir melaporkan bahawa apabila Nabi Ibrahim diperintahkan agar menyeru manusia, beliau berkata: “Ya Rabb, bagaimana aku hendak sampaikan kepada manusia sedangkan suaraku tidak sampai kepada mereka?”
Allah menjawab: “Serukanlah. Kami yang akan sampaikan seruanmu itu.”
Lalu Ibrahim berdiri di atas tempatnya yang dikenali sebagai Maqam Ibrahim, (ada pendapat mengatakan baginda berdiri di atas Hijir, di atas bukit Safa, di atas bukit Abu Qubais) dan berseru: “Wahai sekelian manusia, sesungguhnya Tuhan kamu telah menetapkan sebuah rumah, maka kunjungilah rumah ini.”
Dikatakan bahawa bukit bukau menunduk supaya tidak menjadi penghalang kepada suaranya sampai ke serata pelusuk dunia. Justeru, suaranya merentasi seluruh buana, didengari oleh bayi di dalam Rahim dan di dalam sulbi. Ia disahut oleh semua yang mendengar termasuk batu dan kayu serta orang-orang yang Allah telah tulis mereka akan datang menunaikan haji sehingga ke hari qiamat. Semuanya menyahut dengan lafaz “Labbaikallahumma Labbaik.”

Beberapa pengajaran dapat dipetik daripada apa yang diriwayatkan oleh Ibn Kathir daripada Ibn Abbas dan lain-lain ini:
1.    Haji adalah ibadah yang diwarisi turun temurun sejak zaman Abu al-Anbiaa’ Nabi Ibrahim a.s. Ia merentasi bangsa, masa, dan benua.
2.    Allah perintahkan Nabi Ibrahim a.s. supaya menyeru seluruh manusia mengungjungi RamahNya. Pada perkiraan Nabi adalah sukar atau hampir mustahil suaranya didengari oleh mereka yang diseru. Baginda bertanya: “Ya Rabb, bagaimana aku hendak sampaikan kepada manusia sedangkan suaraku tidak sampai kepada mereka?” Ini menunjukkan tidak salah bertanya untuk mendapatkan penjelasan, bukan untuk membantah. Sesungguhnya perintah Allah itu wajib ditaati, namun tidak bermakna kita tidak boleh bertanya. Kalau perintah Allah boleh ditanya untuk penjelasan, apa lagi perintah ketua yang merupakan manusia biasa? Tentulah boleh ditanya dan diminta penjelasan, bukan dengar dan taat membuta tuli.
3.    Allah perintahkan sesuatu yang zahirnya kelihatan seperti mustahil, bukan untuk mendera atau menyusahkan hambaNya. Dia hanya mahu kita patuh kepada perintahNya. Jika kita patuh, Dia beri kita pahala. Dia tidak menyoal kita tentang natijah pelaksanaan itu. Natijah adalah urusanNya. Lantaran itu, Allah menyuruh Nabi Ibrahim menyeru, sampai atau tidak seruan itu adalah urusan Dia semata-mata. Begitulah dalam berdakwah, tugas kita hanya menyampai, berusaha mengetuk hati manusia agar beriman. Yang memasukkan iman ke dalam hati mereka adalah Allah. Bukan kita.

4.    Ibn Kathir berkata, berdasarkan ayat ini sebahagian ulamak berpendapat menunaikan haji dengan berjalan kaki lebih afdhal bagi mereka yang mampu kerana Allah menyebut datang berjalan kaki terlebih dahulu daripada datang dengan menunggang kenderaan. Namun, kebanyakan ulamak berpendapat menaiki kenderaan lebih afdhal kerana mengikut perbuatan Nabi Muhammad s.a.w. Baginda datang dengan menaiki kenderaan meskipun Baginda seorang yang memiliki kekuatan yang sempurna.

No comments: