Sunday, June 03, 2018

TADABBUR SURAH AL-KAHFI – PEMUDA YANG BERIMAN


Ibrah daripada kisah pemuda beriman yang tidur di dalam gua selama 300 tahun syamsiah pernah saya kupas sebelum ini. Boleh rujuk di link:

kali ini saya akan cuba memetik beberapa pengajaran dari sudut yang lain pula, iaitu meneliti ciri-ciri ashabul-kahfi menerusi ayat-ayat yang dikaitkan dengan mereka.

1.     Kisah ashabul-kahfi merupakan sebuah kisah benar meskipun tidak dinyatakan dengan jelas bila dan di mana peristiwa itu berlaku. Namun kita mesti yakin bahawa ia benar-benar berlaku. Ia bukan cerita dongeng dan bukan cerita rekaan (ayat 13)
2.     Ashabul-kahfi adalah sekumpulan orang muda. Orang muda sentiasa bertenaga, sentiasa mempunyai peranan dan kesan yang menyerlah di dalam lipatan sejarah. Di antara ciri-ciri fityah atau orang muda ashabul-kahfi ini adalah:
i.               Mereka bergerak bersama-sama di dalam satu kumpulan atau jamaah. Mereka tidak bertindak secara sendirian. Ini secara tidak langsung mengajar kita bahawa kerja dakwah perlu dilakukan secara jama’ei. Perlu cari teman seiring dan sejalan. Tidak wajar dilakukan secara bersendirian. Anggota jamaah mestilah diikat dengan tautan hati yang kuat dan mantap. (ayat 13 dan 14)
ii.              Tidak hanyut terikut-ikut dengan arus masyarakat dan pihak berkuasa. Pemuda mempunyai pemikiran dan pegangan sendiri yang jelas berlandaskan hujjah yang kemas. (ayat 13)
iii.             Berani mengutarakan pegangan dan pandangan tanpa rasa takut dan gentar kepada pihak yang menentang walaupun dari kalangan yang berkuasa.(ayat 14)
iv.             Tidak menggunakan kekerasan di dalam menyampaikan dakwah. Sebaliknya menggunakan pendekatan dalil dan hujjah. (ayat 15)
v.              Apabila tidak berupaya melawan tindakan golongan penentang yang diterajui oleh pihak istana, mereka mengasingkan diri ke dalam gua. Di samping untuk menjaga kesejahteraan iman, mungkin juga langkah itu bertujuan untuk memperteguhkan lagi iman yang sedia ada dan menyusun gerak kerja dakwah dengan lebih kemas dan teratur. Namun Allah Yang Maha Mengetahui mempunyai perancanganNya yang tersendiri yang penuh hikmah.(ayat 16).
vi.             Mereka tidak mengabaikan penyediaan bekalan, khususnya wang. Dan mereka juga berkira di dalam memilih makanan (azka to’aman). Semestinyalah yang dipilih itu halal, segar, bersih dan berkhasiat. (ayat 19)
vii.           Sentiasa waspada dan berjaga-jaga dalam setiap langkah agar tidak mudah terjerat di dalam perangkap musuh. (ayat 20)

Allahu A’lam.

Tadabbur di bulan yang penuh keberkatan, 9 Ramadhan 1439.

No comments: