Mencegah
mungkar merupakan satu kewajipan yang tidak dipertikaikan oleh sesiapapun.
Perintah mengenainya jelas termaktib di dalam sepotong hadis sahih yang
bermaksud: “Siapa yang melihat kemunkaran maka rubahlah dengan tangannya, jika
tidak mampu maka rubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah)
dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman.” (Riwayat Muslim
daripada Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu)
Mereka yang
tidak melaksanakan tanggungjawab mencegah kemungkaran termasuk di dalam
golongan orang-orang yang dilaknat oleh Allah ‘Azza wa Jalla.
Allah Ta’ah
berfirman maksudnya: “Orang-orang kafir Yahudi dari Bani Israil telah dilaknat
(di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa
ibni Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu
menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama sendiri) dari
perbuatan mungkar, yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa
yang mereka telah lakukan.” (Al-Maaidah 5:78-79)
Berdasarkan
nas-nas di atas jelas bahawa menyuruh yang makruf dan mencegah mungkar
merupakan kewajipan yang amat berat yang wajib dilaksanakan dengan
sungguh-sungguh.
Pun begitu,
ia tidak bermakna boleh dilakukan dengan sembarangan. Ia sama seperti
kewajipan-kewajipan yang lain, ada syarat-syarat serta adab-adabnya yang mesti
dipatuhi. Syeikh Salman al-‘Audah berkata: “Sesungguhnya menyuruh yang ma’ruf
dan mencegah yang mungkar adalah satu ibadah. Wajib ada padanya apa yang wajib
ada pada ibadah-ibadah yang lain, iaitu amalan dilakukan dengan penuh ikhlas
kerana Allah semata-mata dan mengikuti Rasulullah s.a.w.
Imam Sufyan
ats-Tsauri berkata: “Tidak wajar menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang mungkar
kecuali orang yang memiliki tiga sifat: lembut dan santun di dalam suruhan dan
larangannya, adil ketika menyuruh dan melarang, mengetahui tentang apa yang
disuruh dan dilarangnya”.
Sebahagian ulamak menyimpulkan syarat amar ma’ruf dan nahi
mungkar kepada tiga:
i.
mempunyai ilmu tentang apa
yang disuruh dan dilarang
ii.
lembut, santun dan adil
ketika melaksanakan suruhan dan larangan
iii.
sabar selepas
melaksanakannya.
Ketika ini, timbul satu kecenderungan yang menjadi
ikut-ikutan di kalangan ramai orang, iaitu menularkan sesuatu yang dianggap
sebagai perkara mungkar. Niatnya mungkin baik, iaitu memberi peringatan supaya
menjauhi perkara tersebut. Namun ia dilakukan dengan cara yang salah, iaitu
tanpa usul periksa sama ada betul atau salah maklumat yang ditularkan itu.
Contohnya, gambar yang disertakan di bawah.
Tidak ada sedikitpun keterangan tentang makmal yang
melakukan uji-kaji, bila ujian dibuat dan siapa yang bertanggungjawab
mengenainya?
Maka niat yang asalnya baik, mencegah mungkar bertukar menjadi
sebaliknya, iaitu melakukan satu kemungkaran yang lebih besar. Apa lagi
sekiranya maklumat itu salah. Ia boleh mengundang padah, disaman oleh pihak
yang berkenaan.
No comments:
Post a Comment