Risalah mingguan
jamaah Ikhwan Muslimin
Umar bin Abdul
Aziz rahimahullah, sebelum dilantik memegang jawatan khalifah merupakan seorang
gabenor bagi khalifah al-Walid bin Abdul Malik di al-Madinah al-Munawwarah. Dia
memerintah penduduk Madinah dengan cara yang baik, menggunakan polisi yang
lunak. Pada masa yang sama, al-Hajjaj bin Yusuf menjadi gabenor di Iraq. Dia
pula melayani penduduknya dengan kasar dan layanan yang buruk. Suatu ketika,
al-Hajjah datang ke Madinah. Dia bertanya penduduk Madinah tentang Umar.
"Bagaimana kehebatan dia di kalangan kamu?" Mereka menjawab:
"Kami tidak mampu untuk memandangnya kerana kehebatannya." Dia
bertanya lagi: "Bagaimana cinta kamu kepadanya?" Mereka menjawab:
"Dia lebih kami cintai daripada ahli keluarga kami." Dia bertanya
seterusnya: "Bagaimana adabnya? (maksudnya bagaimana cara dia mendidik
rakyat, menghukum orang yang buat salah dan sebagainya)" Mereka menjawab:
"Antara tiga hingga sepuluh kali sebatan." Al-Hajjaj berkata:
"Ini, kehebatannya, ini cintanya, ini adabnya. Semua itu adalah urusan
dari langit."
Sesungguhnya Umar
rahimahullah memahami bahawa memimpin manusia adalah dengan menegakkan keadilan
di antara mereka dan berlemah lembut dengan mereka. Manakala Hajjaj berpendapat
ketegasan dan kekerasan lebih dapat menjaga kehebatan kerajaan dan lebih kuat
pengaruhnya. Dengan sebab itu, keadilan Umar dan kebajikannya menjadi faktor
negara dilimpahi kemewahan dan kemakmuran. Manakala kebengisan Hajjaj menjadi
punca merosotnya barakah dan kurangnya hasil sehingga hasil pengeluaran Iraq
menjunam di bawah pemerintahan Hajjaj dari 100 juta dirham ke 25 juta dirham.
Inilah perbezaan
yang hakiki antara sistem Islam dengan sistem diktator. Sesungguhnya Rasulullah
s.a.w. telah bersabda maksudnya: "Sesungguhnya sejahat-jahat pengembala
ialah al-hutomah (yang menghancurkan)." Al-hutomah seperti humazah dan
lumazah. Iaitu yang sangat menghancurkan.
Maka dikatakan kepada orang yang banyak menghancurkan dan banyak memaksa
itu hutomah. Iaitu orang yang zalim kepada rakyatnya dan tidak mengasihani
mereka, yang menyeret mereka dengan
kasar, yang keras tanpa belas, yang menghukum dengan keras. Sesungguhnya adat
pemerintah yang zalim, dia seorang yang busuk hati, tabiatnya kejam, mencengkam
rakyatnya, tidak kasihan kepada mereka, tidak mengambil berat apa yang
menguntungkan mereka, lebih mementingkan kehebatan dan keupayaan mereka untuk
memerintah walaupun dengan menzalimi rakyat. Tidak syak lagi, kediktatoran dalam
politik menjadikan pemerintah itu sejahat-jahat pemerintah secara tuntas.
Dan ketika mana
pemerintah itu bersifat demikian, maka rakyat melihatnya sebagaimana burung
melihat kepada pemburu, tidak seperti askar melihat kepada ketua. Lantaran itu
pemerintah menjadi orang yang paling ditakuti. Dan pemerintah pula melihat
kepada rakyatnya seperti pemburu melihat kepada burung, sentiasa mencari dan
mengintai peluang untuk menangkapnya. Inilah kesan psikologi yang terbina di
dalam diri rakyat. Hasil daripada kekerasan dan kekasaran yang dialami tidak
dapat tidak rakyat akan terbiasa dengan rasa hina dan tidak berguna. Dan ketika
pemimpin mewajibkan rakyat agar jangan dengar kecuali daripadanya, jangan
berjalan kecuali di belakangnya, jangan berikan pendapat dan buah fikiran, kebebasan
dan maruah dirampas sewenang-wenangnya, maka di ketika itu rakyat tidak akan
peduli kepada isu-isunya yang besar. Mereka hanya sibuk memendam perasaan iri
dan dendam semata-mata.
Ketika rakyat
dipaksa menjalani kehidupan dengan cara yang menyakitkan, ketika dia melihat
selalu ditekan dan dilayan dengan kekerasan, tidak dapat tidak mereka akan
berfikir bagaimana membebaskan diri dari keadaan itu. Maka merabaklah
kerosakan, rakyat mengabaikan tanggungjawab mereka yang asasi dan risalah yang
seharusnya mereka pikul, tenaga tercurah dengan sia-sia di medan peperangan
dalaman yang merugikan dan membawa kemusnahan. Dengan sebab itu umat tidak akan
mampu menjayakan projek yang menguntungkan,
atau membangun negara yang maju selagi mana hubungan antara pemimpin dan rakyat
awam berada dalam suasana yang tegang dan mencengkam.
Sesungguhnya para
sahabat yang mulia telah mempelajari hal ini. Mereka sangat mengambil berat
dalam menasihati para pemerintah, khususnya yang zalim. Salah seorang daripada
mereka yang bernama 'Aaez bin 'Amru r.a. masuk mengadap seorang gabenor yang
zalim bernama Ubaidillah bin Ziyad yang merupakan seorang yang sangat bengis.
Maka dia berkata: "Wahai anakku, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya sejahat-jahat pengembala ialah al-hutomah." Maka,
jaga-jaga engkau, jangan termasuk dalam golongan itu." Maka Ubaidillah
berkata: "Duduklah! Sesungguhnya engkau adalah antara orang yang disaring
dari kalangan sahabat Muhammad s.a.w." 'Aaez berkata: "Adakah
terdapat di kalangan mereka orang yang disaring? Yang ada hanyalah selepas
mereka dan di kalangan orang lain daripada mereka." Di dalam riwayat lain,
dia berkata: "Wahai muslimin, adakah terdapat di kalangan sahabat Muhammad
s.a.w. orang yang disaring? Bahkan mereka semua adalah saripati!"
Apabila kita
melihat kepada peringkat-peringkat kejatuhan dalam sejarah kita, sejarah Islam
secara keseluruhan, kita dapati, pada setiap peringkat itu ia melalui zaman
pemerintahan penguasa yang hutomah, yang memerintah umat dengan hawa nafsu dan
fikiran mereka tanpa memperdulikan rasa simpati kepada rakyat, atau mengambil
kita kepentingan rakyat. Dan sebaliknya apabila kita melihat kepada zaman-zaman
kegemilangan yang dilalui sepanjang sejarah umat kita yang panjang, kita dapati
bahawa Allah s.w.t. melimpahkan rezekiNya ke atas sesebuah negara, apabila ia
diperintah oleh pemerintah yang adil, lemah lembut dan penuh kasih sayang.
Habuannya adalah kemajuan, kegemilangan dan kecemerlangan.
Di sana terdapat
satu gambaran yang tepat mengenai hubungan antara pemimpin (qiadah) dan tentera
(junud). Ketika Mu'awiah bin Hudaij r.a. memimpin tentera Islam dalam membuka
(menakluk) Afrika, beliau seorang yang senang didampingi, baik tingkah laku
terhadap tenteranya sehingga mereka mengasihinya. Ummul-Mukminin Aisyah r.a.
memujinya meskipun beliau berbeza pendapat dengannya, juga masalah yang berlaku
antara Mu'awiah dengan adik beradik Aishah, Muhammad bin Abu Bakar. Di dalam
Sahih Muslim, daripada Abd Rahman bin Syimasah al-Mahriy berkata: "Aku
datang berjumpa Aisyah kerana ingin bertanyakan sesuatu. Lalu beliau berkata
kepadaku: "Dari manakah kamu?" Aku menjawab: "Seorang lelaki
daripada penduduk Mesir." Beliau bertanya lagi: "Bagaimanakah keadaan
sahabat kamu (iaitu Mu'awiah) dengan kamu dalam dia menakluk negeri kamu?"
Abd Rahman menjawab: "Kami sedikitpun tidak mendendaminya. Jika ada di
kalangan kami untanya mati, dia akan berikan orang itu unta. Jika hamba yang
mati dia akan berikan hamba. Orang yang berhajat kepada sara hidup, dia berikan
sara hidup." Maka Aishah berkata: "Sesungguhnya, apa yang dia lakukan
terhadap saudaraku Muhammad, tidak menghalang aku untuk memberitahu kamu apa
yang aku dengar daripada Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda di rumahku
(maksudnya) "Sesiapa yang memegang kuasa dalam satu urusan daripada urusan
umat Islam, lalu dia menyulitkan mereka, maka sulitkanlah dia. Dan sesiapa yang
memegang kuasa dalam satu urusan daripada urusan umat Islam, lalu dia berlembut
dengan mereka, lembutkanlah dengan dia."
Cuba kita lihat
kepada mujaddid pertama selepas Rasulullah s.a.w., iaitu Umar bin Abdul Aziz
rahimahullah. Beliau melayani rakyat dengan cara yang lembut dan menggesa
kakitangannya agar melayani rakyat dengan lembut. Dua orang gabenornya
menghantar surat kepadanya. Di dalam surat itu, keduanya menulis: "Pada
pandangan kami, manusia ini tidak sesuai untuk membaiki mereka kecuali
pedang." Maka beliau menjawab surat mereka berdua: "Kamu adalah dua
orang yang buruk daripada perkara yang buruk. Dua orang yang busuk daripada
perkara yang busuk. Adakah kamu cuba mendedahkan kepadaku darah orang Islam?
Demi Allah, sesungguhnya darah kamu berdua lebih murah di sisiku daripada darah
orang Islam." Lantaran itu, tempoh yang begitu singkat baliau memerintah
umat Islam (dua tahun, lima bulan dan beberapa hari) sudah cukup untuk
mengangkat panji-panji umat, mengembalikan semula kegemilangannya dan
merealisasiakan kemewahan dari sudut ekonomi kepada rakyat seluruhnya.
Beliau enggan
menghukum orang ramai dengan sebab perbuatan orang tertentu (yang segelintir),
atau dengan kata lain dia tidak menghukum rakyat secara borong, atau hukuman
jama'ei, mengatasi batasan undang-undang walau dalam keadaan teruk macam
manapun. Ini kerana perbuatan sedemikian akan melibatkan orang tidak bersalah
terhukum dengan sebab dosa orang yang bersalah dan akan menimbulkan rasa tidak
puas hati di kalangan mereka. Beliau yakin bahawa keamanan masyarakat tidak
akan terpelihara kecuali dengan melaksankan undang-undang dengan betul ke atas
orang yang bersalah sahaja. Diriwayatkan bahawa seorang gabenor Umar bernama
Yahya al-Ghassani berkata: "Manakala Umar bin Abdul Aziz melantikku
sebagai gabenor di al-Musil, aku berangkatlah ke situ. Maka aku dapati negeri
itu merupakan negeri yang paling banyak berlaku kecurian dan keganasan. Maka aku
menulis surat kepada Umar, memberitahunya hal keadaan negeri ini dan bertanya,
bolehkah aku menghukum manusia berdasarkan sangkaan dan mendera mereka dengan
tuduhan sahaja? Atau adakah aku mesti menghukum mereka dengan saksi dan
keterangan sebagaimana yang tercatat di dalam sunnah?" Baliau menjawab
suratku, katanya: "Hendaklah engkau menghukum manusia dengan keterangan
sebagaimana yang tercatat di dalam sunnah. Sekiranya mereka tidak jadi baik
dengan hak (kebenaran), maka Allah telah tidak jadikan mereka baik!" Yahya
berkata, maka aku lakukan apa yang diperintahkan. Hasilnya, aku keluar dari
al-Musil dalam keadaan negeri ini aman,
dan ia menjadi negeri yang paling sedikit kes kecurian dan keganasan.
Al-Jarrah bin
Abdullah menulis sepucuk surat kepada Umar bin Abdul Aziz. Surat itu bermaksud:
"Sesungguhnya penduduk Khurasan, buruk kelakuan mereka. Mereka tidak boleh
dibetulkan kecuali dengan pedang dan tongkat. Sekiranya Amirul-Mukminin
mengizinkan saya berbuat demikian, saya akan lakukan." Umar menjawab surat
tersebut dengan menulis: "Telah sampai kepadaku suratmu mengatakan
penduduk Khurasan, buruk kelakuan mereka, dan mereka tidak sesuai diperbetulkan
kecuali dengan pedang dan tongkat. Sesungguhnya engkau telah berdusta. Bahkan
yang membetulkan mereka ialah kebenaran dan keadilan. Maka bentangkan kebenaran
dan keadilan di kalangan mereka. Wassalam."
Semoga Allah
merahmati Imam at-Tabi'ein, 'Aamir asy-Sya'bi yang berkata: "Adalah dirrah
(tongkat pendek yang selalu dipegang di tangan) Umar, lebih digeruni daripada
pedang Hajjaj." Rahsianya ialah apa yang dipegang oleh Umar, menegakkan
kebenaran, menyebarkan keadilan, mencegah kezaliman dan penyelewengan, serta
tidak pernah mengenakan dirrahnya ke atas orang yang dizalimi. Maka dengan itu,
meskipun tongkat itu kecil dan pendek ia dapat merealisasikan keamanan dan
menimbulkan kegerunan yang tidak mampu diperolehi oleh pedang yang tajam dan
tongkat yang besar lagi panjang. Maka tongkat kecil itu di sisi penjenayah dan
orang-orang yang bersalah sangat digeruni, tidak ada yang digeruni lebih
daripada itu.
Sebenarnya,
keperluan kita kepada keadilan Umar, ketegasannya dalam mempertahankan
kebenaran tidak kurang daripada keperluan kita kepada lemah lembutnya dan
penghormatan kepada kemuliaan insan dan memelihara hak-hak mereka. Polis dan
tenteranya semuanya dari jenisnya yang menghormati hak dan kebebasan manusia
serta menyediakan diri untuk berkhidmat kepada rakyat jelata, bukan dari jenis
Hajjaj yang berpendapat wajib menundukkan manusia dengan paksaan, kekasaran serta
menghalalkan kezaliman dan perbuatan yang melampau batasan.
Kini, kita
sangat-sangat berhajat kepada pendekatannya untuk membina negara yang padu,
kuat, maju dan ke depan. Inilah yang diijtihadkan oleh presiden Dr Mursi dengan
meletakkan asasnya selama setahun pemerintahannya. Dia berusaha sehabis daya
untuk berlembut dengan rakyat Mesir dan berdiri di perbatasan undang-undang,
tidak melangkahinya dalam mengahadapi musuh dari kalangan individu, pertubuhan
atau parti politik meskipun banyak percubaan untuk menghalang dan
menggagalkannya. Percubaan untuk menggagalkannya datang dari pelbagai pihak,
termasuk dari jentera kerajaan yang masih mendalam kesan pengaruh lamanya serta
saki baki siasah yang telah gagal. Percubaan juga datang daripada orang-orang yang
terlibat dengan revolusi (thaurah) dari kalangan pemuda yang tidak jelas
pendirian mereka atau ijtihad mereka berbeza dengan ijtihad Dr Mursi.
Sebahagian orang ramai memandang pendirian Dr Mursi yang tidak mahu membalas
dendam atau melayan dengan buruk mereka yang tidak sehaluan dengannya sebagai
lemah kerana setengah mereka mengambil kesempatan terhadap toleransi dan sikap
berlapang dada beliau serta tidak bertindak ke atas mereka yang menyakiti
secara melampau terhadap peribadi dan keluarganya, bahkan ke atas projek yang
diusahakannya.
Kemudian puak-puak
inqilab bergerak menyediakan suasana ketidak stabilan politik dan menipu umat
dengan proses rampasan kuasa secara khianat dengan dakwaan untuk membela
majoriti rakyat yang menolak presiden Mursi dan berusaha untuk melakukan
pilihanraya presiden secepat mungkin. Institusi ketenteraan yang sepatutnya
mendukung legitimasi dan mempertahankan kehendak rakyat turut memberi laluan
kepada perselisihan politik untuk melakukan inqilab yang berdarah, supaya dikembalikan
kepada pemerintahan diktator dengan cara yang lebih keras daripada sebelumnya.
Mereka tidak faham bahawa berdirinya mereka melaksanakan peranan mereka yang
hakiki dalam memelihara kedaulatan negara yang sah di sisi undang-undang
membolehkan mereka meraih kasih sayang apabila mereka menjalanakan
tanggungjawab mereka bersama presiden yang dipilih secara sah dan bersama anak
bangsa mereka yang berbagai-bagai puak serta mementingkan pelaksanaan
undang-undang dengan cara yang betul. Tetapi, sedihnya mereka mengatur langkah
di jalan yang salah. Tidak cukup mereka melakukan dosa besar, menderhaka dan
merampas kuasa, bahkan mereka menumpahkan darah, mengancam manusia, mengunci
mulut rakyat, menangkap orang yang bebas, memecahbelahkan rakyat, mencetuskan
bibit-bibit kebencian, membebaskan samseng-samseng untuk membelasah antara satu
sama lain, mendorong penguasa ke arah pemerintahan diktator, meletakkan kita di
hadapan pentadbiran yang bencikan rakyat, rakyat bencikannya. Maka natijahnya
sangat-sangat buruk, tiada daya upaya untuk mengelak daripadanya kecuali dengan
izin Allah. Dan aku ingatkan kamu dengan Hadis yang mulia, diriwayatkan oleh
Muslim daripada Rasulullah s.a.w. baginda bersabda maksudnya: "Sebaik-baik pemimpin kamu ialah yang
kamu cintakan mereka dan mereka cintakan kamu. Kamu mendoakan kebaikan untuk
mereka dan mereka mendoakan kebaikan untuk kamu. Dan sejahat-jahat pemimpin
kamu ialah pemimpin yang kamu bencikan mereka dan mereka bencikan kamu. Kamu
melaknat mereka dan mereka melaknat kamu."
Maka adakah di
sana orang yang berakal lagi matang yang boleh mengingatkan puak-puak perampas
dan orang-orang yang mendukung rampasan kuasa dan menggalakkan mereka
meneruskan kerosakan mereka, ingatkan mereka bahawa projek inqilab mereka
sebenarnya gagal dan kesudahannya menghancurkan umat. Sesungguhnya keditatoran
tidak dapat tidak berakhir dengan kerosakan dan kehancuran yang menyeluruh bagi
masa depan umat. Dan sesungguhnya tiada jalan
untuk mereka yang inginkan kebaikan untuk dirinya dan umatnya kecuali
kembali kepada kebenaran, ikut syar'iyyah, berlembut dengan rakyat awam yang
akan menuntut hak mereka sekalipun mengambil masa yang lama kerana kehendak
mereka diambil daripada kehendak Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.
Ya Allah, selawat
dan salam ke atas penghulu kami Muhammad, keluarga dan sahabat baginda.
Semoga Allah
pelihara Masir serta penduduknya dari semua orang yang menghendaki kejahatan
kepadanya.
Cairo: 6
DzulQaedah 1434 bersamaan 12 September 2013-09-12
Sumber:
No comments:
Post a Comment