Seluruh umat Islam mengetahui besarnya
kelebihan Lailatul-Qadar. Mereka juga dimaklumkan bahawa ia jatuh pada satu
malam daripada malam-malam di bulan Ramadhan yang mulia. Tetapi bilakah
masanya?
Menurut ar-Razi di dalam kitab tafsirnya
Mafatih al-Ghaib, Allah Ta'ala merahsiakan dan tidak mendedahkan ketentuan
malam al-Qadar kerana beberapa faktor:
Pertama – Allah merahsiakannya sebagaimana
Dia merahsiakan banyak perkara lain seperti Dia merahsiakan redha-Nya dalam
ketaatan yang kita lakukan supaya kita gemar melakukan semua amalan. Dia
merahsiakan pengqabulan doa supaya kita lebih bersungguh-sungguh dalam berdoa.
Dia merahsiakan Ismu A'dzam (Nama-Nya yang paling agung) supaya kita
mengagungkan semua nama-nama-Nya. Dia merahsiakan Solat Wusta supaya kita tetap
memelihara semua solat. Dia merahsiakan penerimaan taubat supaya kita terus
bersungguh-sungguh memohon ampun dari semua dosa. Dia merahsiakan ajal supaya kita
takut. Begitulah juga Dia merahsia malam al-Qadar ini supaya kita menghidupkan
semua malam di bulan Ramadhan.
Kedua – Seolah-olah Allah berkata kepada
kita: "Sekiranya Aku tentukan Lailatul-Qadar, sedangkan Aku Mengetahui
keberanian kamu melakukan maksiat, maka boleh jadi pada malam itu nafsu kamu
mendorong kamu melakukan maksiat, lalu kamu terjerumus ke dalam dosa, maka
maksiat kamu pada malam yang kamu mengetahui ia adalah Lailatul-Qadar, lebih
besar dosanya daripada kamu tidak mengetahui ia adalah Lailatul-Qadar. Lantaran
itulah Aku merahsiakannya dari pengetahuan kamu. Diriwayatkan bahawa Rasulullah
s.a.w. masuk ke dalam masjid, dia mendapati ada seorang lelaki sedang tidur.
Lalu baginda menyuruh Ali mengejutkan lelaki itu supaya bangun dan berwuduk.
Ali mengejutkan lelaki itu. Kemudian Ali bertanya kenapa baginda kenapa tidak
mengejutkannya sendiri? Baginda menjawab: "Kerana kalau lelaki itu enggan bangun apabila engkau
yang mengejutkannya, dia tidak kufur.
(sebaliknya jika dia engkar suruhanku, dia akan kufur). Maka aku suruh
engkau untuk meringankan dosanya jika dia engkar (enggan bangun). Kalau
begitulah rahmahnya Rasululullah s.a.w. kepada umatnya, maka qiaskanlah rahmah
Tuhan kepada hamba-Nya. Seolah-olah Dia berkata kepada kita: "Kalau kamu
taat pada malam itu, kamu mendapat ganjaran 1000 bulan. Jika kamu buat maksiat,
kamu dapat siksa 1000 bulan. Maka menolak azab lebih utama daripada meraih
thawab (pahala).
Ketiga – Allah rahsiakan malam itu supaya
mukallaf bersungguh-sunggh menjejakinya, maka dia mendapat pahala
bersungguh-sungguh menjejeaki itu.
Keempat – Apabila seseorang hamba meyakini
wujudnya Lailatul-Qadar, dia akan berusaha menghidupkan malam-malam Ramadhan
semuanya. Maka Allah akan berbangga tentang kesungguhan mereka di hadapan para
malaikat seraya berkata kepada mereka: "Wahai malaikat, tengoklah
hamba-hamba-Ku yang sebelum ini kamu pernah berkata mereka melakukan kerosakan
dan menumpahkan darah!"
Oleh kerana Lailatul-Qadar adalah satu
daripada rahsia yang disembunyikan, maka ramai yang cuba meneka dan
mencari-cari petunjuknya. Ar-Razi berkata, terdapat lapan pendapat tentang
waktu Lailatul-Qadar setelah mereka sepakat mengatakan bahawa ia pada bulan
Ramadhan:
Ibn Ruzain : malam pertama
Hasan Basri : malam ke 17
Anas bin Malik r.a. : malam ke 19
Muhammad bin Ishaq : malam ke 21
Satu riwayat daripada Ibn Abbas r.a. :
malam ke 23
Ibn Mas'ud r.a. : malam ke 24
Abu Dzar al-Ghifari r.a. :malam ke 25
Ubai bin Ka'ab dan sekumpulan Sahabat r.a.
: malam ke 27
Sekumpulan sahabat : malam ke 29
Setiap yang mengemukan pendapat membawa
hujjah masing-masing.
Imam Shafi'ei cenderung kepada pendapat
yang mengatakan ia jatuh pada malam ke 27 berdasarkan Hadis tanah yang basah
disirami air hujan yang kebanyakannya berlaku pada malam 27.
Mereka juga menyebut beberapa alasan yang
tidak begitu kuat:
Pertama - kata-kata Ibn Abbas r.a. bahawa
surah al-Qadar mengandungi 30 perkataan, dan (هِىَ
) gantinama yang merujuk kepada malam itu adalah perkataan yang ke 27.
Kedua – diriwayatkan bahawa Umar r.a.
bertanya kepada sahabat-sahabat, kemudian beliau meminta Ibn Abbas r.a.
memberikan pendapatnya. Ibn Abbas
berkata: "Bilangan yang Allah paling suka ialah witir (ganjil). Dan
bilangan ganjil yang Allah paling suka adalah 7. Contohnya, langit 7, bumi 7,
seminggu 7 hari, lapisan neraka 7, tawaf 7 keliling, sujud di atas 7 anggota.
Maka ini membuktikan bahawa Lailatul-Qadar adalah malam ke 27.
Ketiga – diriwayatkan daripada Ibn Abbas
juga bahawa beliau berkata: { لَيْلَةِ ٱلْقَدْرِ }
terdiri daripada sembilan huruf. Dan perkataan itu disebut sebanyak tiga kali.
Maka jumlahnya adalah 27.
Keempat : Uthman bin Abi al-'Aas mempunyai
seorang ghulam (hamba lelaki yang masih kecil). Ghulam itu berkata kepada
Uthman: "Wahai tuan, sesungguhnya air laut menjadi tawar airnya pada satu
malam daripada satu bulan." Uthman berkata kepada ghulam, bila tiba malam
itu, beritahu kepadaku. Suatu malam, ghulam memberitahunya. Uthman mendapati
malam itu adalah malam ke 27 Ramadhan.
Menurut penelitian yang dilakukan oleh Dr
Ahmad Mustafa Sharif (Consultant Perubatan kanak-kanak, Mesir) Lailatul-Qadar
setiap tahun bermula daripada ghurub (tenggelam matahari) hari Selasa terakhir
daripada bulan Ramadhan. Ia merupakan permulaan malam Rabu terakhir. Ia
merupakan waktu tetap pada setiap tahun berlaku di seluruh dunia sekalipun
berbeza awal Ramadhan.
Katanya, sebagai contoh Lailatul-Qadar pada tahun 1434 berlaku pada malam Rabu,
malam ke 29 Ramadhan.
Adapun Lailatul-Qadar bagi tahun ini, 1435
jatuh pada malam ke 25 (bagi yang memulakan puasa pada hari Ahad), iaitu malam
Rabu.
Kenapa malam Rabu? Antara faktor yang
beliau kemukakan dengan taufiq daripada Allah Ta'ala:
Pertama – Allah menciptakan cahaya pada
hari Rabu (dalam Islam, permulaan hari adalah malam). Daripada Abu Hurairah
r.a. dia berkata: "Rasulullah s.a.w. memegang tanganku seraya berkata:
"Allah 'Azza wa Jalla menciptakan tanah pada hari Sabtu, menciptakan bukit
pada hari Ahad, menciptakan padanya pokok pada hari Isnin, menciptakan galian
pada hari Selasa, menciptakan cahaya pada hari Rabu, menebarkan padanya
binatang-binatang pada hari Khamis, dan menciptakan Adam selepas Asar pada hari
Jumaat, sebagai akhir makhluk pada saat akhir daripada saat-saat hari Jumaat di
antara Asar ke malam."
Kedua – Allah menciptakan malaikat pada
hari Rabu. Daripada al-Azhari daripada Ibn Umar r.a. dia berkata: "Allah
menciptakan tanah pada hari sabtu, menciptakan batu pada hari Ahad, menciptakan
awan pada hari Isnin, menciptakan galian pada hari Selasa, menciptakan malaikat
pada hari Rabu, menciptakan haiwan pada hari Khamis dan menciptakan Adam pada
hari Jumaat antara Asar dengan Maghrib."
(kedua Hadis diriwayatkan oleh Muslim, Ibn
Khuzaimah, Ibn Hibban, Ahmad, Baihaqi dan Tobrani).
Dalam kedua Hadis di atas, di dapati Allah
menciptakan malaikat dan cahaya pada hari yang sama supaya malaikat turun pada
malam itu agar bertambah cahaya di atas cahaya.
Ketiga – doa diqabulkan pada malam Rabu.
Jabir bin Abdullah berkata bahawa Nabi s.a.w. berdoa di masjid al-Fath tiga
hari berturut-turut; Isnin, Selasa dan Rabu. Maka diqabulkan doanya pada hari
Rabu di antara dua solat sehingga diketahui riak gembira di wajah
baginda." Riawayat Ahmad. Jabir berkata: "Maka tidak berlaku sesuatu
yang penting lagi berat dalam hidupku kecuali aku berusaha untuk berdoa pada
hari Rabu, lalu aku mengetahui ianya diqabulkan."
Dalam hal ini, Ibn Kathir menyebut di dalam
kitab Bidayah wa Nihayah bahawa Nabi s.a.w berdoa pada hari Rabu supaya Allah memuliakan
Islam dengan Umar bin al-Khattab atau Abu Jahal bin Hisham. Maka Umar memeluk
Islam pada hari Khamis.
Daripada Aishah r.a. bahawa Nabi s.a.w.
bersabda maksudnya: "Sekiranya manusia mengetahui apa yang ada pada
kehadiran solat Isya berjamaah pada malam Rabu, nescaya mereka akan datang
walaupun dengan merangkak." Tobrani.
Oleh itu, Lailatul-Qadar berpindah-pindah
antara malam-malam 24, 25, 27 dan 29, iaitu tujuh malam terakhir daripada bulan
Ramadhan Mubarak (terdapat beberapa Hadis yang menyatakan Lailatul-Qadar adalah pada tujuh malam terakhir. Daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Nabi
s.a.w. bersabda maksudnya: "Carilah Lailatul-Qadar pada tujuh
terakhir." Riwayat Muslim, Ibn Hibban, Abu Daud, Ahmad dan Malik.) Dan ia
berlaku secara tetap pada malam Rabu terakhir. Dengan itu dapat disatukan
antara dua pendapat, iaitu pendapat yang mengatakan Lailatul-Qadar itu tetap
dan pendapat yang mengatakan Lailatul-Qadar itu berubah. Imam an-Nawawi berkata
di dalam Syarah Sahih Muslim bahawa menurut Ibn Mas'ud, Abu Hanifah dan dua
orang sahabatnya Lailatul-Qadar berlaku setiap tahun pada malam tertentu secara
tetap tidak berubah.
Tetapi Malik, Sufyan ath-Thauri, Ishaq dan
Ahmad berkata ia berpindah-pindah di antara beberapa malam daripada 10 malam
terakhir. Al-Mawardi mendakwa bahawa pendapat adalah ini disepakati.
No comments:
Post a Comment