“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan
kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam
perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: Orang merdeka dengan orang merdeka
dan hamba dengan hamba dan perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh)
yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka
hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut
ganti nyawa) dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa
itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari
Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam
pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan
hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertakwa.”
(Al-Baqarah 2:178-179)
Ayat ke empat yang dimulakan dengan seruan
wahai orang yang beriman adalah mengenai hukuman qisas atau bunuh balas ke atas
orang yang membunuh dengan sengaja. Walaupun ayat ini dimulakan dengan seruan
wahai orang yang beriman, namun ia kurang diberi perhatian. Malah terdapat di
kalangan orang yang "beriman" tidak terfikir dan tidak mengambil
sebarang langkah untuk melaksanakan apa yang diperintahkan di dalam ayat ini.
Apakah sebabnya?
Tanyalah iman kita. Apakah kita tidak
terasa seruan ini ditujukan kepada kita?
Sama-samalah kita renungi.
Ayat ini menerangkan bahawa orang yang
membunuh dengan sengaja, hukumannya adalah dibunuh balas (qisas), kecuali jika
ahli keluarga mangsa memaafkan, maka pembunuh tidak dikenakan qisas. Sebaliknya
dia hendaklah membayar diat atau ganti rugi kepada keluarga mangsa.
Penekanan utama ayat ini adalah keadilan
dan persamaan nilai kehidupan semua manusia tanpa mengira jantina atau status
sosialnya. Ibn Jarir menyebut bahawa sebahagian ahli tafsir berkata, ayat ini turun
untuk membetulkan sikap dan pandangan sesetengah kaum yang membeza-bezakan
manusia berdasarkan jantina dan status sosialnya.
Jika seorang hamba dari satu puak membunuh
seorang lelaki yang merdeka dari puak yang lain, maka puak yang jadi mangsa
tidak rela nyawa lelaki yang dibunuh itu dibayar dengan nyawa seorang hamba.
Mereka menuntut agar yang dihukum adalah tuan kepada hamba itu. Barulah dikira
sepadan dengan lelaki yang dibunuh dari kalangan mereka.
Dan jika seorang perempuan dari satu puak
membunuh seorang lelaki dari puak yang lain, maka puak lelaki yang dibunuh itu
tidak rela nyawanya diganti dengan nyawa seorang perempuan walaupun perempuan
itu yang membunuh. Sebaliknya mereka mahu nyawa lelaki juga agar sama dengan
nyawa lelaki yang dibunuh dari kalangan mereka.
Menerusi ayat ini, Allah s.w.t. menegaskan
bahawa nyawa semua manusia itu sama saja nilainya. Jika perempuan yang
membunuh, perempuan itulah yang diqisas. Jika hamba yang membunuh, hamba itulah
yang diqisas. Tidak boleh diganti dengan orang lain.
Allah juga menyatakan hikmah di sebalik
hukuman qisas adalah jaminan kehidupan. Iaitu hukuman itu menjadi pengajaran
dan peringatan kepada orang yang berfikir. Bila seseorang mempunyai niat untuk
membunuh, dia teringat bahawa dia akan dibunuh balas, tentu dia akan
membatalkan niatnya. Dengan itu terselamatlah dua nyawa. Dan memelihara nyawa
merupakan satu daripada maqasid syari'ah.
Dengan pelaksanaan qisas ini diharapkan
mukmin menjadi orang yang bertaqwa.
Cuba kita imbas kefardhuan puasa dalam ayat
183 surah yang sama. Allah menyatakan tujuannya adalah supaya kamu bertaqwa.
Inilah yang ditekankan kepada kita ketika menjelang Ramadhan. Ingat tujuan
puasa adalah menjadi insan yang bertaqwa.
Ayat 178 dan 179 ini dengan jelasnya
mengajar kita bahawa taqwalah juga matlamat hukuman qisas yang difardhukan
Allah ke atas kita. Jadi tidak betul kalau kita bersungguh-sungguh menjalani
ibadah puasa untuk mencapai darjat taqwa. Kemudian berhenti di situ saja. Kita
mesti juga bersungguh-sungguh untuk merealisasikan qisas ini supaya kita
menjadi mukmin yang bertaqwa sebagaimana yang dituntut oleh Allah 'Azza wa
Jalla.
No comments:
Post a Comment