Thursday, July 03, 2014

Tadabbur One Day One Ayat (OnDOA) 3



“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah daripada benda-benda yang baik  (at-Toyyibat) yang telah Kami kurniakan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.” (Al-Baqarah 2:172)

Di dalam satu ayat yang ringkas, yang mana kalimat-kalimatnya tidak sampai 20 perkataan, di dalamnya terkandung taujihat yang sangat penting dan sangat besar kesannya kepada kehidupan manusia, khususnya mereka yang beriman.

Ya! Orang-orang yang beriman. Kepada merekalah seruan dalam ayat ini ditujukan.

Antara pengajaran yang dapat dikutip daripada ayat ini:

1.     Hanya Allah Ta'ala sahaja yang berhak menentukan halal dan haram. Allah sahaja sumber hukum bagi orang yang beriman, termasuk yang berkaitan urusan makan dan minum.
2.     Hanya Allah Ta'ala yang memberi rezeki kepada sekelian hambaNya. Dialah ar-Razzaq.
3.     Allah menyebut perkataan "toyyibat" sebagai isyarat bahawa Allah tidak melarang kita mengambil atau makan apa yang baik. Yang Allah larang adalah perkara yang kotor, najis, jijik dan tidak bermanfaat kepada kita. Jelasnya Allah mengharamkan sesuatu bukan bertujuan untuk menyempitkan atau membataskan peluang kita menikmati  perkaran yang baik di dunia ini. Sebaliknya apa yang Allah haramkan tidak lain kerana keburukan perkara itu.
4.     Di dalam sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad, Muslim dan at-Tirmizi, Nabi s.a.w. menjelaskan bahawa makan makanan yang halal merupakan satu daripada sebab doa diqabulakn. Dan sebaliknya makan makanan yang haram merupakan faktor doa tidak diqabulkan.
5.     Di dalam ayat 168, Allah menyeru "Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik ..” Seruan yang ditujukan kepada sekelian manusia, Allah suruh makan daripada apa yang ada di bumi. Tetapi seruan yang ditujukan kepada orang yang beriman (ayat 172), Allah suruh makan daripada apa yang Dia kurniakan atau rezeki daripadaNya. Ini mengisyaratkan bahawa makanan manusia sumbernya dari bumi. Sedangkan makanan mukmin adalah rezeki dari Allah secara terus, tidak semestinya dari bumi ini. Contohnya Maryam sebagaimana dinyatakan di dalam firman Allah yang bermaksud: "Tiap-tiap kali Nabi Zakaria masuk untuk menemui Mariam di Mihrab, dia dapati rezeki (buah-buahan yang luar biasa) di sisinya. Nabi Zakaria bertanya: Wahai Mariam dari mana engkau dapati (buah-buahan) ini? Mariam menjawab; Ia adalah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira.” (Aali ‘Imran 3:37)

6.     Selepas perintah memilih makanan yang baik-baik, Allah perintahkan mukmin supaya bersyukur. Menurut al-Qurtubi, syukur dari segi bahasa ialah zuhur atau zahir. Jadi bersyukur ertinya menzahirkan nikmat yang diterima dengan menyebut dan memuji-muji Pemberinya. Syukur seorang hamba kepada Tuhannya ialah menyebut-nyebut dengan lidah, mengiktiraf di dalam hati akan nikmat yang Allah beri berserta taat kepada segala perintahNya.

No comments: