Monday, December 17, 2018

APAKAH AMALAN YANG PALING ENGKAU HARAPKAN?


Tiba-tiba saya rasa tersentap apabila menatap sepotong hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal r.a. (maksudnya):
“Ya Bilal, ceritakan kepadaku apakah amalan yang paling engkau harapkan di dalam Islam yang engkau amalkan? Sesungguhnya aku mendengar derapan kasutmu mendatangiku di dalam syurga!”

Bilal menjawab:
“Tidak ada amalan yang paling aku harapkan kecuali setiap kali aku bersuci (berwudhuk atau mandi) dengan sempurna sama ada di waktu malam atau siang aku akan lakukan solat dengannya sebanyak mana yang Allah takdirkan untukku bersolat.” Muttaqa ‘alaih

Jika dibaca sepintas lalu, pada zahirnya hadis di atas menunjukkan fadhilat atau kelebihan solat sunat wudhuk. Imam an-Nawawi meletakkan hadis ini di dalam kitab Riadhus-Solohin pada bab sunat solat wudhuk.

Saya tidak berniat untuk kupas dari sudut hukum.
Sebaliknya saya perhatikan hadis ini sebagai satu muhasabah diri yang serba kekurangan ini.

Pertama – apabila Nabi s.a.w. bertanya Bilal, apakah amalan yang paling engkau harapkan (ganjaran pahala yang menjadi sebab untuk layak ke syurga)? Bilal terus ada jawapan: solat setiap kali selepas bersuci!
Saya terfikir, kalau ada orang bertanya saya, apakah amalan yang paling saya harapkan? Saya pasti terpinga-pinga. Tak tahu mana satukah amalan saya yang benar-benar berkualiti dan bernilai di sisiNya?
Ya Allah, takutnya!

Kedua – mengharap masuk syurga tidak hanya bergantung kepada amalan yang wajib. Amalan-amalan yang difardhukan ke atas kita, adalah tanggungjawab yang mesti dilaksanakan sama ada dengan suka atau terpaksa. Amalan-amalan sunat itulah yang menjadi ukuran betapa seriusnya kita dalam usaha mencari dan mendekatkan diri kepadaNya.
Lihatlah jawapan Bilal kepada Rasulullah s.a.w. Beliau tidak meletakkan harapan pada solat fardhunya, sebaliknya solat sunat yang dilakukan atas kehendak dan inisiatifnya sendiri.

Ketiga – amalan yang baik perlu dilakukan secara berterusan. Untuk berterusan, perlu ikhlas, mujahadah dan jelas matlamat yang ingin dicapai.

Keempat – teringat suatu ketika saya pernah ditanya sama ada boleh atau tidak jika kita beramal kerana mengharap masuk syurga? Adakah dengan mengharap syurga itu bererti kita tidak ikhlas? Maka hadis ini sebagai jawapannya.
Kita yakin bahawa syurga milik Allah dan tidak seorangpun yang dapat masuk syurga kecuali dengan rahmatNya. Namun sebagai hamba kita mesti berusaha untuk memperoleh rahmatNya. Bukan hanya menanti tanpa berbuat apa-apa.

Kelima – bagi Bilal, amalan yang paling dia harapkan adalah istiqamah dalam melakukan solat sunat setiap kali bersuci. Pada pendapat saya, tidak semua orang harus berharap pada amalan yang sama. Setiap orang ada kelebihan dan keupayaannya yang tersendiri. Yang penting, lakukan amal dengan ikhlas dan istiqamah. Tidak mengharap apa-apa kecuali rahmat dan redhaNya. Maka in syaa Allah Dia tidak akan mensia-siakan amalan hambaNya yang baik.

Keenam – tidak ada siapapun di kalangan kita yang boleh tahu dengan pasti siapakah ahli syurga dan neraka. Rasulullah s.a.w. mendengar derapan kasut Bilal dengan izin Allah. Justeru, jangan bermudah-mudah menghukum seseorang berdasarkan amalan yang kita ketahui pada zahirnya sahaja. Allah jua yang maha mengetahui kesudahan hayat setiap makhlukNya.


Allahu A’lam. Moga bermanfaat dengan izinNya.

No comments: