Sunday, December 23, 2018

TADABBUR – TAUBAT SEBAB KEJAYAAN


ALLAH TA’ALA berfirman maksudnya:
“… dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (An-Nuur 24:31)

Di dalam ayat di atas Allah menyeru hamba-hambaNya yang beriman supaya bertaubat.
Seruan supaya bertaubat secara tidak langsung mengandungi maksud:

Pertama – semua orang yang beriman tidak terlepas dari dosa kecuali para nabi dan rasul yang maksum.

Kedua – bila Allah seru supaya bertaubat, maknanya Dia menawarkan keampunan untuk hambaNya kerana tidak ada makna suruh taubat tetapi bila hambaNya bertaubat Dia tidak mengampunkan. Ini diperkukuhkan lagi dengan ungkapan terakhir di penghujung ayat: “supaya kamu berjaya”.

Ketiga – semua kita inginkan kejayaan. Maka dalam ini Allah membuka kepada kita satu jalan menuju kejayaan, iaitu bertaubat. Perlu difahami bahawa makna kejayaan di sisi Allah tidak sama dengan kejayaan yang manusia faham. Sebahagian manusia mungkin memahami maksud kejayaan itu sekadar apa yang dicapai di dunia semata-mata. Tetapi di sisi Allah, makna kejayaan yang sebenar ialah selamat dari api neraka dan berjaya melangkah ke syurga.

Keempat – alangkah jauh beza sifat Maha Pengampun Allah dengan manusia. Allah menyeru hambaNya yang berdosa agar bertaubat kerana Dia mahu mengampunkan mereka. Sedangkan kita manusia, apabila orang buat salah pada kita, usahkan nak panggil, malah kadang-kadang orang itu sudah datang untuk minta maaf pun sukar untuk memaafkan.


Semoga kita termasuk dalam golongan hamba yang bertaubat dan menghayati sifat suka memaafkan.

No comments: