Sunday, September 27, 2020

PEMIMPINMU ADALAH CERMINAN DIRIMU

 

Apabila melihat hasil pilihanraya di negara kita, sama ada di peringkat negeri atau persekutuan, di mana calon-calon yang telah terbukti tidak amanah, rasuah, salah guna kuasa, menipu dan seumpamanya tetap diplih, diberikan kemenangan, diangkat untuk terus memegang tampuk pemerintahan lagi dan lagi...

Saya tertanya-tanya, tidak serikkah kalian memberikan kepercayaan kepada orang yang telah membohongi dan mengkhianati kalian?

Di manakah kalian meletakkan nilai dan akhlak di dalam membuat pilihan?

Atau kalian hanya melihat kepada beberapa keping kertas yang bernilai beberapa RM yang dihulurkan sebelum melangkah ke pusat pengundian?

 

Entahlah? Pertanyaan demi pertanyaan muncul dan tenggelam....

 

Saya teringat sepotong hadis mursal yang diriwayatkan oleh AlBalhaqi yang bermaksud:

“Bagaimana keadaan kamu, begitulah pemimpin kamu.” Hadis ini dikategorikan sebagai dhaif oleh ahli-ahli hadis seperti Ibn Hajar dan lain-lain.

 

Memang ia tidak boleh dijadikan hujjah. Namun begitu, mungkin boleh dijadikan sebagai renungan dan muhasabah diri serta masyarakat. Apabila kita sanggup memilih dan mengangkat pemimpin yang rasuah dan tidak amanah apakah ia menggambarkan bahawa kita juga seorang perasuah dan tidak amanah?

 

Kalau betul kita bencikan rasuah, kenapa parasuah juga yang kita pilih, sedangkan kita mempunyai peluang untuk memilih yang lain?

 

Kalau kita bencikan pengkhianatan, kenapakah orang yang telah terang-terang melakukan pengkhianatan dan memungkiri janji juga yang diangkat dan dipuji?

 

Atau sememangnya neraca kita benar-benar telah rosak?

Adakah nilai yang kita pegang telah bercelaru dan terkeliru?

Apakah kayu ukur yang kita genggam telah menyimpang dari landasan?

 

Semoga Allah kurniakan kita: 

ilmu yang bermanfaat, 

akhlak yang mantap, 

keazaman yang kuat, 

keberanian yang sukar digugat, 

kebijaksanaan dalam memilih dan menyatakan sikap. 

 

27092020/09021442

No comments: