Wednesday, December 14, 2016

ALLAH MAHA PENGAMPUN

15/12/16 bersamaan 15/02/38

Perkongsian hari merupakan sepotong hadis yang sangat popular. Saya yakin ramai yang pernah mendengar, malah menghafalnya.

أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- قَالَ: (كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ رَجُلٌ قَتَلَ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ نَفْسًا فَسَأَلَ عَنْ أَعْلَمِ أَهْلِ الْأَرْضِ فَدُلَّ عَلَى رَاهِبٍ فَأَتَاهُ فَقَالَ إِنَّهُ قَتَلَ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ نَفْسًا فَهَلْ لَهُ مِنْ تَوْبَةٍ؟ فَقَالَ: لَا. فَقَتَلَهُ فَكَمَّلَ بِهِ مِائَةً. ثُمَّ سَأَلَ عَنْ أَعْلَمِ أَهْلِ الْأَرْضِ فَدُلَّ عَلَى رَجُلٍ عَالِمٍ فَقَالَ: إِنَّهُ قَتَلَ مِائَةَ نَفْسٍ فَهَلْ لَهُ مِنْ تَوْبَةٍ؟ فَقَالَ: نَعَمْ وَمَنْ يَحُولُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ التَّوْبَةِ, انْطَلِقْ إِلَى أَرْضِ كَذَا وَكَذَا فَإِنَّ بِهَا أُنَاسًا يَعْبُدُونَ اللَّهَ فَاعْبُدْ اللَّهَ مَعَهُمْ وَلَا تَرْجِعْ إِلَى أَرْضِكَ فَإِنَّهَا أَرْضُ سَوْءٍ. فَانْطَلَقَ حَتَّى إِذَا نَصَفَ الطَّرِيقَ أَتَاهُ الْمَوْتُ فَاخْتَصَمَتْ فِيهِ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ وَمَلَائِكَةُ الْعَذَابِ, فَقَالَتْ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ: جَاءَ تَائِبًا مُقْبِلًا بِقَلْبِهِ إِلَى اللَّهِ, وَقَالَتْ مَلَائِكَةُ الْعَذَابِ إِنَّهُ لَمْ يَعْمَلْ خَيْرًا قَطُّ. فَأَتَاهُمْ مَلَكٌ فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ فَجَعَلُوهُ بَيْنَهُمْ. فَقَالَ: قِيسُوا مَا بَيْنَ الْأَرْضَيْنِ فَإِلَى أَيَّتِهِمَا كَانَ أَدْنَى فَهُوَ لَهُ, فَقَاسُوهُ فَوَجَدُوهُ أَدْنَى إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي أَرَادَ فَقَبَضَتْهُ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ.

Daripada Abi Sa’eid Sa’d bin Malik bin Sinan al-Khudriy r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Pada suatu masa dahulu daripada kamu terdapat seorang lelaki telah membunuh 99 orang manusia. Maka dia betanya tentang seseorang yang paling alim di muka bumi. Ditunjukkan kepadanya agar bertemu dengan seorang rahib. Lalu dia datang bertemu dengan rahib tersebut lantas berkata bahawa dia telah membunuh 99 orang manusia. Adakah peluang untuknya bertaubat? Rahib menjawab tidak ada. Lalu dibunuhnya rahib itu. Maka lengkaplah 100 nyawa terbunuh di tangannya. Kemudian dia bertanya lagi tentang seseorang yang paling alim di muka bumi. Ditunjukkan kepadanya seorang lelaki yang alim. Diapun datang bertemu lelaki yang alim itu lantas berkata bahawa dia telah membunuh 100 orang manusia, adakah peluang untuknya bertaubat? Lelaki alim itu menjawab, ya! Siapakah yang menjadi penghalang antara  dia dengan taubat? Seterusnya lelaki alim itu menasihati pembunuh itu dengan berkata: “Pergilah kamu ke negeri sekian dan sekian. Sesungguhnya di situ terdapat orang-orang yang beribadah kepada Allah Ta’ala. Maka beribadahlah kamu bersama dengan mereka. Jangan kamu kembali lagi ke negeri kamu kerana ia merupakan negeri yang jahat.”
Maka berangkatlah lelaki itu sehingga apabila dia tiba di pertengahan jalan, maut mendatanginya. Lalu dia menjadi rebutan antara malaikat rahmah dan malaikat azab.
Malaikat rahmah berkata: dia datang kepada Allah dengan hati yang bertaubat mengharap keampunanNya.
Malaikat azab meningkah: sesungguhnya dia belum melakukan apa-apa kebaikan lagi.
Maka datanglah malaikat lain dalam rupa seorang anak Adam. Mereka bersetuju menjadikan malaikat ketiga itu sebagai hakam (orang tengah) bagi menyelesaikan petikaian antara kedua malaikat tadi.
Malaikat yang jadi hakam itu berkata: ukurlah jarak di antara dua negeri. Negeri manakah yang paling hampir dengan jenazahnya, maka dialah yang berhak mengambilnya.
Merekapun mengukurnya. Mereka mendapati jenazahnya lebih dekat kepada negeri yang hendak ditujunya. Maka dia diambil oleh malaikat rahmah.” Muttafaq ‘alaih.

Subhanallah! Terlalu banyak pengajaran yang dapat dikutip daripada apa yang dikisahkan di dalam hadis ini. Lemahnya tanganku untuk menukilkan. Ceteknya ilmuku untuk menyelami lautan hikmahnya. Ya Allah, kepadaMu aku bermohon: Rabbi zidni ‘ilma...

Pertama dan yang paling menyerlah adalah sifat Maha Pengampunnya Allah. Membunuh adalah dosa paling besar selepas syirik. Dan lelaki ini bukan membunuh seorang manusia secara tidak sengaja, sebaliknya membunuh 100 orang, secara sengaja. Pun begitu, Allah tetap menerima taubatnya! Subhanallah! Ampunilah dosa kami. Kami tidak pernah membunuh ya Allah. Malah tidak pernah terlintas di benak kami untuk melakukannya. Ampunilah hambaMu yang hina ini ya Allah dan sahabat-sahabatku yang membaca gurisan hatiku ini.

Kedua, andai masih tersimpan dendam di hati anda terhadap seseorang, fikirkanlah dosa sebesar manakah yang dilakukannya terhadap anda? Siapakah yang telah dibunuhnya dan berapa orang? Kalau dia tidak membunuh, apakah dosanya yang lebih besar sehingga anda tidak sanggup memaafkannya walhal Allah mengampunkan dosa hambaNya yang telah membunuh 100 orang dengan sengaja!

Ketiga, rahib adalah gelaran kepada golongan yang banyak beribadah dari kalangan Bani Israel. Orang yang banyak beribadah tidak semestinya banyak ilmu. Maka jangan terpedaya pada seseorang yang kita lihat banyak ibadahnya. Tanpa ilmu dia mungkin membinasakan diri sendiri dan orang lain. Dalam kisah di atas, jawapan yang tidak berlandaskan ilmu membuatkan nyawanya tiba-tiba melayang. Dan cuba bayangkan sekiranya pembunuh itu mati sebelum bertemu dengan lelaki yang alim, mungkin dia tidak selamat dari azab Allah. Maka dengan kejahilannya rahib itu telah merugikan dirinya dan orang lain. Dia mempunyai peluang untuk meraih pahala membimbing hamba Allah yang hendak bertaubat, tapi dek kejahilan bukan saja peluang keemasan terlepas malah nyawa sendiri menjadi mangsa.

Keempat, pendakwah bukan penghukum. Tanggungjawab pendakwah ialah membawa manusia dekat kepada Allah, bukan menghukum dan menjauhkan mereka dari Allah. Hanya Allah sahaja yang berhak untuk menghukum atau mengampunkan semua makhlukNya. Pendakwah hanya betanggungjawab untuk menyampai dan mengajak. Lihatlah betapa tinggi adab lelaki yang alim itu. Dia terus menjawab “ya” tanpa teragak-agak, tanpa mengutuk dan mengungkit kesalahan silam lelaki itu.

Kelima, untuk jadi baik, tsabat dan istiqamah di jalan kebaikan perlukan kawan dan persekitaran yang baik. Maka jika ingin berhijrah tidak cukup dengan niat semata-mata. Persekitaran dan rakan-rakan juga perlu dicari yang baru. Jika masih berada di tempat lama, dalam lingkungan kawan-kawan yang lama, sekuat manapun niat dan azam kita dibimbangi akan luntur juga sudahnya.

Keenam, perbezaan pendapat adalah sesuatu yang lumrah lebih-lebih lagi apabila masing-masing melihat sesuatu dari sudut yang berbeza. Di dalam kisah ini dua malaikat berbeza pendapat tentang jenazah seorang lelaki yang mati dalam perjalanan mencari keampunan Rabbnya. Jadi kalau malaikatpun berselisih pendapat, apa lagi kita manusia? Bukan salah kita berbeza pendapat asalkan kita bersedia untuk mencari jalan penyelesaiannya.

Ketujuh, dalam menangani perbezaan pendapat, kita kena terima bahawa tidak semestinya pendapat kita salah dan pendapat dia betul, atau pendapat kita betul pendapat dia salah. Ini kerana yang menyebabkan perbezaan pendapat itu adalah perbezaan sudut pandang. Malaikat rahmat melihat dari sudut lelaki itu bertaubat dan berusaha untuk memperbaiki dirinya. Malaikat azab melihat dari sudut banyaknya dosa padahal kebaikan belum ada. Maka sama-samalah kita berlapang dada dan cuba memahami antara satu sama lain bak kata Hasan al-Banna, kita berkerjasama dalam perkara yang kita sepakati dan kita terima alasan mereka dalam perkara yang kita setujui.

Kelapan, pentingnya menjaga niat walau di mana, dalam keadaaan apa dan pada bila-bila masa kerana kita tidak tahu bilakah maut akan menjemput kita. Alangkah bahagianya sekiranya maut datang ketika kita sedang berniat untuk melakukan kebaikan.

Hanya Allah Maha Mengetahui. Ini hanyalah secubit mulahadzah (pemerhatian) yang aku mampu. Moga bermanfaat.

No comments: