Monday, December 26, 2016

Doa ketika keluar dari rumah


عَنْ أُمِّ المُؤمِنِينَ أُمِّ سلَمَةَ رضي اللَّهُ عنها أن النبيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم كانَ إذَا خَرجَ مِنْ بيْتِهِ قالَ : « بسم اللَّهِ، توكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أعوذُ بِكَ أنْ أَضِلَّ أو أُضَلَّ ، أَوْ أَزِلَّ أوْ أُزلَّ ، أوْ أظلِمَ أوْ أُظلَم ، أوْ أَجْهَلَ أو يُجهَلَ عَلَيَّ » رواه أبو داود والتِّرمذيُّ.

Daripada Ummul Mu’minin Ummu Salamah r.a. bahawa Nabi s.a.w. apabila (hendak) keluar dari rumahnya, baginda berdoa: “Dengan Nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah. Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada sesat atau disesatkan, tergelincir atau digelincirkan, zalim atau dizalimi, jahil atau dijahilkan ke atasku!”
Setiap orang daripada kita apabila keluar rumah pasti akan bertemu, bergaul, berinteraksi dan berurusan dengan makhluk sama ada manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Ketika berhubung dan berurusan dengan makhluk, berbagai-bagai kemungkinan boleh berlaku. Maka langkah terbaik adalah bertawakkal kepada Allah, memohon pertolongan dan perlindunganNya.

Pertama, Nabi s.a.w. memohon agar dilindungi dari kesesatan dengan melakukan perkara yang bercanggah dengan dasar Islam atau disesatkan, terpengaruh dengan pemikiran-pemikiran yang salah dan menyeleweng dari jalan yang lurus.

Kedua, Nabi s.a.w. memohon agar dilindungi dari tergelincir ke jalan yang salah yang mungkin berlaku tanpa sengaja dan tanpa disedari ianya salah, juga dilindungi dari pihak lain yang cuba memesong dan menggelicirkannya.

Ketiga, Nabi s.a.w. memohon agar dilindungi dari melakukan kezaliman kepada pihak lain atau dizalimi

Keempat, Nabi s.a.w. memohon agar dilindungi dari kejahilan atau kebodohan dan diperbodohkan.

Sedia maklum bahawa Nabi s.a.w. adalah seorang yang maksum, yang terpelihara dari dosa dan kesalahan. Apa yang dipohon oleh baginda di dalam doa ini sebenarnya untuk mengajar kita kerana kitalah yang sebenarnya memerlukan doa seperti itu. Itulah perkara yang selalu kita hadapi ketika berinteraksi dengan makhluk; diperdaya, ditipu, dizalimi, diperbodohkan dan macam-macam lagi. Diri kita sendiripun kadang-kadang tidak terlepas dari kesilapan; penipu, berbohong, menyakitkan dan sebagainya.


Justeru, Nabi s.a.w. mengajar kita agar sebelum keluar, betulkan niat tanamkan azam, beritahu kepada diri sendiri bahawa kita hanya mahu mengikuti jalan yang benar dan lurus, kita mahu berbuat baik kepada semua makhluk dan kita adalah insan yang dianugerahkan akal yang waras, yang dibimbing oleh wahyu yang benar, maka kita tidak akan mudah dipengaruhi apa lagi diperbodohkan. Dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung, Pembimbing dan Penunjuk kepada kebenaran. 

No comments: