Thursday, December 22, 2016

MERAIH 1000 HASANAH

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أيعجز أحدكم أن يكسب كل يوم ألف حسنة؟ فسأله سائل من جلسائه: كيف يكسب أحدنا ألف حسنة؟ قال: يسبح مائة تسبيحة فتكتب له ألف حسنة، أو تحط عنه ألف خطيئة

Hadis ini telah diriwayatkan oleh Muslim daripada Sa’d bin Abi Waqqas r.a.
Sa’d berkata, ketika kami duduk di sisi Rasulullah s.a.w., baginda bersabda: “Adakah salah seorang daripada kamu tidak mampu untuk meraih 1000 hasanah setiap hari?”
Salah seorang yang duduk di sisinya bertanya: “Bagaimana hendak meraih 1000 hasanah?”
Baginda menjawab: “Dia bertasbih 1000 kali! Maka dicatat untuknya 1000 hasanah atau dihapuskan darinya 1000 khateeah (kesalahan/dosa)!”

Subhanallah! Satu lagi bukti betapa rahmahnya agama yang dibawa oleh Nabi yang rahmah daripada Allah Yang Maha Rahim dan Maha Rahman.

Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang amat mengetahui kelemahan dan keterbatasan upaya hambaNya. Maka Islam diturunkan sesuai diamalkan oleh semua golongan manusia tanpa mengira kaya atau miskin, lelaki atau perempuan, sibuk atau lapang, sihat atau sakit, muqim atau musafir, di darat, di laut atau di udara, alim atau jahil, kuat atau lemah, muda atau tua, masa susah atau senang. Semuanya mempunyai peluang yang sama untuk meraih kebaikan sebanyak-banyaknya.

Untuk menimbun pahala, tidak perlu mengeluarkan modal sedikitpun, tidak perlu bergerak berasak mengejar masa. Yang perlu hanya gerakkan bibir pada bila-bila masa, di mana saja, dalam keadaan apa sekalipun. Ucaplah SUBHALLAH sebanyak-banyaknya.


Namun, jangan lupa! Ada harta, infaqkan. Ada tenaga, sumbangkan. Ada ilmu, sebarkan. Ada kemahiran, ajarkan. Pastinya akan berganda-ganda lagi hanasah untuk anda. 

No comments: