Sabtu 17/12/2016 bersamaan 17/03/1438 tidak sempat berkongsi sebarang hadis kerana
menghadiri Konvensyen Ekonomi dan Kewangan Islam (KEKI) di Kompleks IKRAM Pusat
dari pagi sampai ke petang. Malam baru tiba di rumah, mengantuk dan keletihan. Maafkan
aku wahai diri kerana tidak menepati janji. In syaa Allah hari ini saya sambung
perkongsian. Terima kasih kepada semua yang sudi membaca dan membantu
memanjangkan pahala dengan “share”. Sahabat-sahabat tak perlu minta izin untuk
share. Kalau dirasakan baik dan bermanfaat, silakanlah tanpa waswas.
عن أبن عباس رضي الله عنهما قال: بينما النبي صلى
الله عليه وسلم يخطب إذا هو برجل قائم، فسال عنه فقالوا: أبو إسرائيل نذر أن يقوم
في الشمس ولا يقعد، ولا يستظل ولا يتكلم، و يصوم، فقال النبي صلى الله عليه وسلم:
(مروه فليتكلم وليستظل وليقعد، وليتم صومه) رواه البخاري
Daripada Ibn Abbas r.a. Beliau menceritakan, ketika Nabi
s.a.w. sedang berkhutbah, tiba-tiba baginda terpandang seorang lelaki sedang
berdiri. Baginda bertanya tentang lelaki itu. Mereka menjawab: “Abu Israel. Dia
bernazar untuk berdiri (di bawah terik) matahari, tidak akan duduk, tidak akan
berteduh, tidak akan bercakap, dan dia berpuasa.” Nabi s.a.w. bersabda: “Suruh
dia supaya bercakap, berteduh, duduk, dan sempurnakan puasanya.” Riwayat
al-Bukhari.
Ulamak yang mensyarahkan hadis ini berkata peristiwa itu
berlaku ketika Rasulullah s.a.w sedang menyampaikan khutbah Jumaat di atas
minbar dan lelaki itu berbuat demikian bertujuan untuk menghormati dan
membesarkan khutab sampakan dia bernazar tidak akan duduk sehingga Rasulullah
s.a.w. selesai menyampaikan khutbahnya.
Teguran Nabi s.a.w. terhadap perbuatan lelaki itu
menunjukkan betapa rahmanya ajaran Islam. Islam tidan menjadikan wasilah untuk
taqarrub kepada Allah dengan menyiksa dan memaksa diri melakukan sesuatu yang
membebankan. Prinsip hukum Islam adalah mudah dan tidak membebankan. Ada ibadah
yang mewajibkan kita berdiri, iaitu ketika menunaikan solat fardhu. Namun tidak
bermakna perbuatan berdiri itu satu kelebihan jika dilakukan di luar solat.
Memang terdapat kecenderungan sesetengah penganut agama
bersikap berlebih-lebihan dalam mempraktikkan agama dan menganggap semakin
sukar sesuatu amalan, semakin besar pahala dan semakin dekat dengan Allah Ta’ala.
Abu Israel mewakili golongan itu sehingga dia lupa di sisinya masih ada Rasul
yang diutus untuk menjadi contoh kepada umatnya.
Hadis ini jelas menunjukkan bahawa ibadah dan taqarrub
kepada Allah tidak boleh dilakukan mengikut kehendak atau mengikut apa yang kita
suka. Allah hanya menerima apa yang diperintahkan melalui Rasul utusannya. Sesungguhnya
Rasul diutus bukan sekadar untuk menyampaikan, sebalik untuk ditaati dan
dicontohi. Firman Allah Ta’ala bermaksud:
“Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w)
kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu
melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah;
sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar
perintahNya).” (Al-Hasy-r 59:7)
Namun, jangan pula ada yang beranggapan bahawa dalam Islam
semuanya mudah. Memang pada asalnya hukum Islam dibina di atas prinsip mudah dan tidak
menyusahkan. Namun terdapat ibadah yang sukar dan memerlukan pengorbanan
seperti haji dan jihad fi sabilillah. Malah jihad merupakan sebesar-besar
ibadah yang dituntut demi menegakkan dan meninggikan Kalimah Allah.
Jadi, apa yang dilarang adalah mereka-reka ibadah dan cara
mendekatkan diri kepada Allah tanpa merujuk kepada sunnah Rasulullah s.a.w. sehingga
menyusahkan diri sendiri. Namun bersusah payah dan berkorban melakukan apa yang
diwajibkan dituntut dan dipuji...
No comments:
Post a Comment