Sempena
sambutan hari Krismas oleh penganut Kristian pada hari ini, mari kita renungi
hadis berkenaan dengan Nabi Isa alaihis-salam.
عن أَبي
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، لَيُوشِكَنَّ أَنْ يَنْزِلَ
فِيكُمْ ابْنُ مَرْيَمَ حَكَمًا عَدْلًا ، فَيَكْسِرَ الصَّلِيبَ ، وَيَقْتُلَ
الخِنْزِيرَ ، وَيَضَعَ الجِزْيَةَ ، وَيَفِيضَ المَالُ حَتَّى لاَ يَقْبَلَهُ
أَحَدٌ ، حَتَّى تَكُونَ السَّجْدَةُ الوَاحِدَةُ خَيْرًا مِنَ الدُّنْيَا وَمَا
فِيهَا . ثُمَّ يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ : وَاقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ : ( وَإِنْ
مِنْ أَهْلِ الكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ، وَيَوْمَ
القِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا) رواه البخاري ومسلم
Daripada
Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Demi Tuhan yang nyawaku
di TanganNya, hampir-hampir akan turun di dalam kalangan kamu Putera Maryam
sebagai hakim yang adil. Lalu baginda akan mematahkan salib, membunuh khinzir,
menghapuskan jizyah. Harta benda melimpah ruah sehingga tiada seorangpun yang
mahu menerimanya. Pada masa itu satu sujud kepada Yang Esa menjadi lebih baik
daripada dunia dan semua isinya.” Kemudian Abu Hurairah berkata: Jika kamu
mahu, bacalah firman Allah (yang bermaksud): “Dan tidak ada seorang pun dari
kalangan ahli Kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa sebelum matinya
dan pada hari kiamat kelak Nabi Isa akan menjadi saksi terhadap mereka.” (An-Nisaa' 4:159) Riwayat al-Bukhari ( 3448 ) dan
Muslim ( 155 ) .
Menurut Ibn
Hajar, hadis ini menunjukkan bahawa hanya syariat Nabi Muhammad s.a.w. sahaja
yang diterima dan diiktiraf hingga ke hari qiamat, yang selainnya ditolak dan
dibatalkan. Turunnya Nabi Isa a.s. di akhir zaman tidak membawa syariat yang
baru, sebaliknya baginda menjunjung dan menegakkan syariat Nabi Muhammad s.a.w.
Mengenai
hikmah turunnya Nabi Isa a.s. di akhir zaman, Ibn Hajar telah mengemukakan tiga
pendapat ulamak tentang hal itu,
Pertama: hikmah
turunnya Nabi Isa, bukan Nabi yang lain ialah untuk menolak dakwaan kaum Yahudi
yang mengatakan bahawa mereka telah membunuh Nabi Isa a.s. Maka dengan turunnya
baginda itu, Allah s.w.t. menjelaskan dengan tegas bahawa mereka tidak
membunuhnya, tetapi bagindalah yang akan membunuh mereka.
Kedua:
Baginda turun kerana ajalnya sudah dekat. Maka baginda turun supaya jasadnya
dapat disemadikan di dalam tanah kerana tidak ada satu makhluk pun yang
diciptakan daripada tanah akan mati dan di tanam di tempat selain daripada
tanah.
Ketiga:
Baginda pernah berdoa kepada Allah, setelah baginda melihat sifat Nabi Muhammad
s.a.w. dan sifat umatnya, maka baginda memohon agar menjadikannya termasuk
dalam golongan mereka. Lalu Allah qabulkan doanya dan mengekalkan hayatnya
sehingga baginda turun di akhir zaman memperbaharui urusan agama Islam.
Turunnya bersamaan dengan zaman Dajjal. Maka baginda yang membunuhnya.
Setelah
mengemukakan ketiga-tiga pandangan di atas, Ibn Hajar berkata pandangan yang
pertama lebih kemas dan lebih mantap.
No comments:
Post a Comment