Manusia secara
umumnya merupakan makhluk yang dihormati dan dimuliakan. Tidak ada pengecualian
sama ada berdasarkan warna kulit, bangsa maupun agama. Allah Ta’ala telah menegaskan
di dalam kitab suciNya al-Quranul-Karim yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam;
dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di
laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang
baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak
makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.” (Al-Israa' 17:70)
Kemuliaan
yang diberikan ini adalah umum dan menyeluruh, merangkumi muslim dan non
muslim. Semua manusia diberikan kemudahan menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di
laut. Semua manusia diberikan rezeki dari benda-benda yang baik-baik. Dan semua
manusia diberikan kelebihan berbanding dengan kebanyakan makhluk-makhluk yang Allah
ciptakan.
Pandangan
Islam tentang kemuliaan manusia secara menyeluruh ini ditampilkan dalam semua
aspek Syariat Islam yang unggul, dicernakan pada akhlak dan tindak tanduk
Rasulullah s.a.w. ketika berinteraksi dengan manusia tanpa mengira kawan atau
lawan. Baginda s.a.w. sentiasa melayani setiap manusia sebagai makhluk yang
dimuliakan. Mereka tidak harus dihina atau dizalimi. Tidak harus dicerobohi
hak-hak mereka atau dipandang rendah kedudukan mereka.
Bertitik
tolak dari prinsip ini, Allah melarang pembunuhan sesama manusia tanpa alasan
yang benar. FirmanNya bermaksud: “... dan janganlah kamu membunuh jiwa yang
telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan
oleh Syarak).” (Al-An'aam 6:151)
Larangan
membunuh di dalam ayat ini meliputi muslim dan non muslim. Sesungguhnya keadilan
dalam syariat Islam merangkumi semua golongan tanpa mengira bangsa atau
kedudukan. Ketika mentafsirkan ayat ini, al-Qurtubi menyatakan, “Ayat ini
melarang kita membunuh seorang manusia yang diharamkan Allah membunuhnya sama
ada orang yang beriman atau orang yang diberikan hak tinggal dengan aman,
melainkan ada sebab yang membolehkan mereka dihukum bunuh.” Beliau juga
mengemukakan beberapa Hadis yang berkaitan dengan larangan membunuh non muslim
yang tinggal dengan aman di dalam negara Islam. Antaranya Hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Bakrah r.a. daripada Rasulullah s.a.w. “Sesiapa yang
membunuh mu’ahid (non muslim yang berjanji hidup aman di dalam negara Islam)
tanpa alasan yang membenarkannya, Allah haramkan ke atasnya syurga.”
Sesungguhnya Syariat Islam tidak mengiktiraf kezaliman dalam
semua bentuknya. Larangan ini jelas terpancar
di dalam ayat-ayat dan hadis-hadis yang tidak terhitung jumlahnya. Ia ditegah
dan ditolak sehingga ke hari qiamat. Allah berfirman maksudnya: “Dan (ingatlah)
Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal
makhluk-makhluk pada) hari kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun;
dan jika (amalnya) itu seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan
mendatangkannya (untuk ditimbang dan dihitung); dan cukuplah Kami sebagai
Penghitung.” (Al-Anbiyaa'
21:47)
Bagi mengukuhkan
lagi penentangan Islam terhadap kezaliman sehinggakan Allah mengharamkannya ke
atas DiriNya sendiri dan mengharamkannya ke atas seluruh hamba-hambaNya. FirmanNya
di dalam sepotong Hadis Qudsi yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim
daripada Abu Dzar r.a. “Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya Aku mengharamkan
kezaliman ke atas DiriKu dan Aku jadikan kezaliman itu haram di antara sesama
kamu. Maka janganlah kamu zalim menzalimi.”
Rasulullah
s.a.w. menunjukkan contoh terbaik dalam memuliakan insan apabila baginda
berdiri ketika jenazah seorang yahudi diusung melintasi baginda. Muslim meriwayatkan
daripada Abi Laila bahawa Qais bin Saad dan Shal bin Hunaif ketika berada di
al-Qadisiah bangun berdiri ketika jenazah diusung melintasi hadapan mereka berdua.
Mereka ditanya kenapa berdiri sedangkan jenazah itu dari kalangan penduduk
al-Qadisiah yang beragama majusi? Mereka menjawab: “Sesungguhnya Rasulullah
s.a.w. bangun berdiri ketika satu jenazah diusung melintasi di hadapan baginda.
Apabila diberitahu bahawa jenazah itu adalah Yahudi, baginda bersabda: “Bukankah
dia satu jiwa?”
Alangkah
hebatnya sikap baginda! Ia benar-benar menggambarkan pandangan Islam terhadap
diri manusia. Sikap Rasulullah s.a.w. telah berjaya menanamkan di dalam diri
umat Islam sifat menghormati dan memuliakan setiap diri insan seluruhnya tanpa
mengira bangsa atau anutannya. Baginda s.a.w. berdiri memberi penghormatan
kepada jenazah itu walaupun setelah diberitahu bahawa jenazah itu adalah
Yahudi. Orang-orang Yahudi yang hidup di zaman Nabi s.a.w. di Madinah melihat
dengan jelas bukti-bukti kerasulan baginda, mendengar hujjah-hujjah yang mantap
dan padat daripada baginda, namun mereka tidak beriman. Bahkan mereka memusuhi
baginda dan merancang berbagai-bagai serangan secara fizikal dan moral. Dengan segala
kejahatan dan kezaliman yang dilakukan oleh mereka, Rasulullah s.a.w. tetap
bangun berdiri memberi penghormatan kepada jenazah itu, jenazah seorang Yahudi
yang tidak baginda kenalipun kerana sahabat hanya memberitahu bahawa itu
jenazah Yahudi tanpa menyembut nama atau sifatnya. Kalau diberitahu nama atau
sifatnya mungkin baginda kenal dan baginda tahu orang itu pernah membuat
kebaikan kepada mana-mana orang Islam, lalu baginda bangun kerana mengenang
secebis kebaikan itu. Tetapi tidak begitu. Baginda hanya bangun berdiri kerana
menghormatinya sebagai manusia semata-mata! “Bukankah dia seorang manusia?”,
hanya itu alasan baginda untuk menghormatinya. Dan penghormatan itu bukan hanya
sepintas lalu. Bahkan baginda berdiri lama sehingga jenazah itu ghaib dari
pandangan mata. Menurut Riwayat Muslim daripada Jabir r.a. “Nabi s.a.w. dan
para sahabatnya r.a. berdiri menghormati jenazah seorang Yahudi sehingga
jenazah itu ghaib dari pandangan mata.”
Dan perbuatan
itu terpahat kukuh di jiwa sahabat betapa setiap manusia perlu dihormati
sebagai satu jiwa tidak kira bangsa atau agama. Itulah yang dilakukan oleh Qais
bin Saad dan Sahal bin Hunaif. Mereka berdiri menghormati jenazah seorang majusi
yang menyembah api. Majusi bukan ahli kitab. Malah aqidahnya bercanggah sama
sekali dengan aqidah Islam. Namun sahabat r.a. memahami nilai seorang insan dan
kemuliaannya.
Itulah pandangan
Islam terhadap bukan Islam. Pandangan yang ditanam zaman berzaman di dalam
minda umat Islam tentang bagaimana seharusnya mereka berinteraksi dengan bukan
Islam.
Selain itu, satu lagi prinsip penting yang diajar oleh Islam dalam
hubungan muslimin dengan mereka yang brbeza pegangan agama, yang berbeza
prinsip dan kefahaman. Islam mengajar bahawa perbezaan di kalangan manusia
adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Ia mesti diakui. Tidak akan ada satu
zaman di mana semua manusia sependapat dalam sesuatu isu termasuk dalam isu
tauhid dan ketuhanan. Allah Ta’ala sendiri telah berfirman maksudnya: “Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Ia
menjadikan umat manusia semuanya menurut agama yang satu. (Tetapi Ia tidak
berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan.” (Hud 11:118)
Justeru,
seorang muslim sedia memahami bahawa terdapat manusia yang berlainan aqidah
dengannya. Muslim mengetahui bahawa meniadakan orang yang berlainan aqidah dari
muka bumi ini adalah sesuatu yang mustahil. Lantaran itu muslim menjalani
kehidupan dengan mereka secara natural. Tambahan pula Syariat Islam telah
menerangkan dengan jelas sekali cara berinteraksi dan membina persefahaman
dengan bukan Islam.
Di samping itu, muslim diajar bahawa perhitungan di hari akhirat
hanya di tangan Allah semata-mata. Kalau Allah menghendaki seseorang insan itu
beriman atau sebaliknya, itu terserah kepadaNya. Dan hanya Dia sahaja yang akan
menghisabnya. Dengan kefahaman seperti itu muslim tidak rasa terdesak untuk memaksa
orang lain menganut Islam atau mendesak mereka untuk mengubah anutan mereka. Allah
sendiri telah berfirman maksudnya: “Dan (bukanlah
tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika
Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi.
(Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu;
kalau Tuhan tidak menghendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia
supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?” (Yunus 10:99)
Justeru, tanggungjawab muslim adalah menyampaikan dakwahnya kepada
manusia yang belum Islam. Apa respon mereka, sama ada menerima atau menolak
terserah kepada Allah. Muslim tidak ditanya dan tidak dihisab tentang hal itu. Allah
berfirman maksudnya: “Dan jika mereka mengemukakan bantahan kepadamu, maka
katakanlah: "Allah Amat" mengetahui akan apa yang kamu lakukan. "Allah akan menghukum di antara kamu semua pada hari
kiamat, mengenai apa yang kamu berselisihan padanya".(Al-Hajj 22:68-69)
Allah juga telah menegaskan bahawa Nabi s.a.w. diutus untuk
membawa rahmat ke seluruh alam sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan
untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.” (Al-Anbiyaa'
21:107)
Rahmat ini tentunya bukan khusus kepada umat Islam sahaja. Malah
merangkumi seluruh umat manusia tanpa mengira bangsa dan agama, bahkan meliputi
alam seluruhnya. Lantaran itu, Allah tekankan tujuan penciptaan manusia dalam
pelbagai bangsa dan warna adalah supaya mereka saling berkenalan dan
bekerjasama. “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari
lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan
bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu
dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang
yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau
bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam
PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Al-Hujuraat
49:13)
Allah juga menegaskan bahawa dengan kasih sayangNya Dia menjamin
rezeki untuk semua makhlukNya tanpa mengira mu’min atau kafir. “Tidakkah engkau
melihat bahawa Allah telah memudahkan apa yang ada di bumi untuk kegunaan kamu,
dan (demikian juga) kapal-kapal yang belayar di laut dengan perintahNya? Dan Ia
pula menahan langit daripada runtuh menimpa bumi, kecuali dengan izinNya; sesungguhnya
Allah Amat melimpah belas kasihanNya dan rahmatNya kepada umat manusia.” (Al-Hajj 22:65)
Allah menganjurkan orang-orang yang beriman supaya bersifat
pemaaf. Sifat pemaaf ini bukan sahaja dengan memaaf kesalahan orang yang
beriman. Sebaliknya merangkumi semua manusia. Allah berfirman maksudnya: “Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk
mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya
seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan
orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan
orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara
yang baik;” (A-li'Imraan 3:133-134)
Mu’min juga diperintahkan agar berlaku adil kepada semua tanpa
mengira bangsa dan agama. “Wahai orang-orang yang beriman,
hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan
kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu
terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan.
Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih
hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”(Al-Maaidah 5:8)
Perlu ditegaskan bahawa apabila Islam mengiktiraf kepelbagaian bangsa, agama dan budaya tidak bermakna umat
Islam harus mengabaikan tanggungjawab dakwah serta mengajak semua manusia
kepada Islam. Rasulullah s.a.w. tidak henti-henti berdakwah dan mengharapkan
semua manusia menerima Islam yang dibawanya sehingga baginda s.a.w. pernah
berdoa supaya insan-insan yang memusuhinya, Umar bin al-Khattab dan Abu Jahal
diberi hidayah oleh Allah. Akhirnya Allah memaqbulkan doa baginda dengan
Islamnya Umar bin al-Khattab r.a.
Keinginan yang begitu mendalam agar semua manusia menerima hidayah
membuatkan baginda berasa amat sedih bila seruannya ditolak, usahanya dihalang,
ditentang dan dimusuhi. Kedukaan baginda digambarkan oleh Allah di dalam
firmanNya yang bermaksud:
“Jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad),
membinasakan dirimu dengan menanggung dukacita, kerana mereka tidak menjadi
orang-orang yang beriman.”(Asy-Syu'araa' 26:3)
“Maka (fikirkanlah) adakah orang yang diperelokkan
kepadanya amal buruknya (oleh Syaitan) lalu ia memandangnya dan mempercayainya
baik, (bolehkah disifatkan sebagai orang yang menjalankan peraturan yang
ditetapkan Allah untuk memberi hidayah kepadanya, atau sebaliknya) ? Kerana
sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya, dan Ia juga memberi
hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Oleh itu, janganlah engkau
membinasakan dirimu (wahai Muhammad) kerana menanggung dukacita terhadap
kesesatan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka
kerjakan.” (Faatir 35:8)
Namun bagitu, sepanjang hayatnya, sepanjang kegigihannya dalam
berdakwah baginda tidak pernah memaksa atau menekan sesiapapun untuk menerima
Islam, apa lagi menzalimi dan mengabaikan hak-hak mereka sebagai manusia.
Diolah daripada artikel tulisan Dr Raghib al-Sarjani
Islamstory.com
No comments:
Post a Comment