Wednesday, October 03, 2018

LA IKRAHA FIDDIN


“Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”

At-Tobari berkata:

Ahli tafsir berbeza pendapat tentang makna “tiada paksaan dalam agama”. Sebahagian mereka berkata ayat ini turun untuk menjawab kemusykilan kaum Ansar atau seorang lelaki dari kalangan mereka yang mempunyai beberapa orang anak yang telah mereka jadikan penganut agama yahudi atau nasrani. Apabila Allah menurunkan Islam, mereka mahu memaksa anak-anak mereka itu agar memeluk Islam. Maka Allah melarang mereka berbuat demikian. Sebaliknya mereka hendaklah membiarkan anak-anak mereka itu sendiri yang memilih untuk memeluk Islam.

Antara riwayat yang menyebut demikian ialah apa yang diambil daripada Sa’eid bin Jubair r.a. daripada Ibn Abbas r.a., “Seorang wanita dikatakan miqlat, iaitu selalu kematian anak. Lalu dia bernazar sekiranya ada anaknya yang hidup dia akan menjadikan anak itu yahudi. Ketika Bani Nadhir diusir dari Madinah, terdapat bersama dengan mereka anak-anak orang Ansar (termasuk anak wanita itu). Mereka bertekad tidak akan membiarkan anak-anak mereka bersama yahudi. Lalu Allah turunkan ayat ini.”

Riwayat yang lain, daripada maula Zaid bin Thabit daripada Ikrimah atau Sa’eid bin Jubair daripada Ibn Abbas r.a., ayat ini turun mengenai seorang lelaki Ansar daripada Bani Salim bin Auf bernama Husoin. Dia mempunyai dua orang anak yang menganut Nasrani sedangkan dia seorang muslim. Dia berkata kepada Nabi s.a.w. “Tidakkah aku harus memaksa kedua-duanya? Sesungguhnya kedua-duanya tidak mahu terima kecuali Nasrani!” Maka Allah menurunkan ayat ini bagi menjawab persoalan itu.

ULASAN

Ayat di atas serta sebab nuzulnya sebagaimana yang dinaqalkan oleh mufassir at-Tobari, pada pendapat saya sangat penting untuk direnungi.

Dalam masyarakat majmuk yang terdiri dari pelbagai bangsa dan agama, seringkali berlaku seseorang memeluk Islam tanpa diikuti pasangannya. Lantas selepas memeluk Islam dia segera menukarkan agama anaknya yang belum baligh kepada Islam tanpa mendapat persetujuan pasangannya yang belum Islam.

Maka berlakulah perebutan. Kes dibawa ke mahkamah pelbagai peringkat. Ditakdirkan pihak yang belum Islam menang. Maka agama anak ditukar kembali kepada agama asal ibu / bapa yang menang.

Lalu umat Islampun rasa sensitive dan tercabar. Islam telah dihina, ditindas dan diperkotak-katikkan di negara yang agama rasminya adalah Islam.

Kalau kita renungi ayat di atas serta sebab turunnya, Allah memberikan kebebasan kepada hambaNya untuk memilih agama mereka. Justeru, tanggungjawab kita sebagai muslim adalah memberi penerangan dengan jelas dan berhikmah supaya nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Apabila telah nyata, maka terserah kepada mereka membuat pilihan sama ada menerima atau masih belum mahu menerima.


Jika mereka masih belum menerima, teruskan usaha dakwah. Tidak perlu rasa bersalah jika mereka terus enggan kerana hidayah adalah milik Allah.

No comments: