Tuesday, October 02, 2018

MUSIBAH MENINGGIKAN DARJAT


Diriwayatkan bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi Musa ‘alaihissalam:
“Wahai Musa, tolonglah tuan mohon kepada Allah untuk saya, agar Dia menunaikan hajat saya yang mana Dia yang maha mengetahui tentang hajat saya itu!”

Maka Nabi Musapun berdoa kepada Allah agar menunaikan hajat lelaki itu.

Apabila Nabi Musa turun dari tempat ibadahnya, dia mendapati lelaki itu mati dibunuh oleh bintang buas. Badannya luka parah disiat-siat.

Nabi Musa bertanya penuh keheranan: “Wahai Tuhanku, kenapa dengan lelaki ini?”

Allah Ta’ala menjawab: “Wahai Musa, sesungguhnya dia meminta kepadaKu darjat (kedudukan di syurga) yang Aku ketahui bahawa amalannya tidak akan menyampaikannya ke darjat itu. Lalu Aku timpakannya musibah seperti yang engkau saksikan supaya musibah itu menjadi wasilah untuknya sampai ke darjat yang dia minta itu!”

Apabila disebutkan kisah ini, Abu Sulaiman ad-Darani berkata: “Maha Suci Allah. Sesungguhnya Dia berkuasa jika Dia mahu lelaki itu mencapai darjat yang dia minta tanpa bencana yang menimpanya itu. Namun, demikianlah Dia berbuat apa yang Dia kehendaki!”


Al-Jami’ liAhkam alQuran, AQurtubi (wafat 671H).

No comments: