Wednesday, October 31, 2018

UMAT YANG DIBINASAKAN


1.     Sebab turun azab kemusnahan dari Allah ialah kerana tidak adil dalam perlaksanaan hukuman, bukan kerana tidak jalankan hukuman:


Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya telah dibinasakan umat sebelum kamu kerana apabila orang berkedudukan tinggi dalam kalangan mereka mencuri, mereka biarkan. Apabila orang lemah berkedudukan rendah dalam kalangan mereka mencuri, mereka laksanakan hudud ke atasnya.” Riwayat al-bukhari

2.     Sebab azab pemusnahan dari Allah juga ialah bila kezaliman tidak dihalang:

 Ahmad dan Ashab as-Sunan meriwayatkan bahawa Abu Bakar r.a. berkata maksudnya: “Ketahuilah bahawa seandainya manusia itu apabila mereka melihat orang zalim melakukan kezaliman, mereka tidak memegang tangannya untuk menghalangnya, tdak lama Allah akan merangkumi mereka semua dengan siksaanNya.”

3.     Allah tidak turunkan azab pemusnahan umum hanya dengan sebab kekufuran tetapi dengan sebab kejahatan dan kezaliman dengan makhluk

Sheikh Dr Wahbah az-Zuhaili berkata di dalam kitab “at-Tafsir al-Munir” maksudnya: “Tidak diturunkan azab dengan mencabut akar umbi sesuatu kaum kerana kaum itu sekadar beri’tiqad dengan aqidah syirik dan kufur sahaja, sebaliknya azab diturunkan apabila mereka melakukan kejahatan di dalam urusan sesama mereka serta melakukan kezaliman dan penindasan.”

 Asy-Syaukani di dalam kitab tafsirnya “Fathul Qadir” berkata maksudnya: “Tidak benar dan tidak tepat bahawa Allah membinasakan penduduk sesebuah negeri kerana mereka bergelumang di dalam aqidah syirik, pada hal terdapat dalam kalangan mereka orang-orang yang melakukan islah dan pembaikan, hak-hak sesama mereka dipenuhi dan tidak berlaku kezaliman ke atas manusia. Ini bermakna manusia tidak dibinasakan hanya semata-mata kerana syirik sahaja sehinggalah mereka menggabungkannya dengan perbuatan membuat kerosakan di muka bumi.”

 Al-Khatib asy-Syarbini asy-Syafi’ei berkata di dalam kitab tafsirnya “as-Siraj al-Munir” maksudnya: “Azab dengan mencabut akar umbi tidak diturunkan kerana sesuatu kaum itu berpegang dengan aqidah syirik. Sebaliknya ia hanya diturunkan azab apabila mereka melakukan kejahatan dalam urusan sesama mereka dan sungguh-sungguh melakukan penindasan dan kezaliman. Justeru, dikatakan bahawa hak Allah Ta’ala terbina di atas dasar musamahah wa musahalah (kemaafan dan keringanan). Manakala hak hamba dibina diatas dasar dhayyiq wa syuhh (kesempitan dan kebakhilan / perkiraan yang amat ketat). Terdapat satu ungkapan daripada athar “Raja akan kekal sekalipun dia kufur, tetapi tidak kekal sekiranya dia zalim”. Dan sebenarnya azab yang ditimpakan ke atas kaum Nuh, Hud, Soleh, Lut dan Syuaib yang diceritakan oleh Allah adalah kerana mereka menindas dan menzalimi makhluk.”

Imam al-Baidhawi menaqalkan dan memperakukannya di dalam tafsirnya bermaksud: “Raja kekal dengan aqidah syirik, tetapi tidak kekal dengan perlakuan zalim.”

Al-Qurtubi di dalam tafsirnya berkata maksudnya: “Tidaklah Allah membinasakan mereka dengan sebab kufur semata-mata sehinggalah mereka menyalutkannya dengan melakukan kerosakan. Demikianlah dibinasakan Kaum Syuaib dengan penipuan di dalam sukatan dan timbangan dan kaum Lut dengan liwat. Ini menunjukkan bahawa maksiat kezaliman lebih dekat kepada azab ke akar umbi di dunia berbanding dengan syirik. Manakala azab syirik lebih teruk dan lebih pedih di akhirat.”


Ibn Taimiah berkata di dalam kitabnya “al-Hisbah” dan “Majmu’ al-Fatawa” maksudnya: “Sesungguhnya manusia tidak berselisih pendapat tentang kesudahan kezaliman itu kehinaan dan kesudahan keadilan itu kemuliaan. Justeru, diriwayatkan ungkapan, “Allah menolong negara yang adil sekalipun kafir dan tidak menolong negara yang zalim sekalipun mu’min.”

No comments: